Amalan bulan Syaaban, sunnah atau bidaah?

Amalan bulan Syaaban, sunnah atau bidaah?

Oleh : S.S Dato’ Dato’ Hj Abd. Majid Bin Omar

PENDAHULUAN



Kedatangan bulan Syaaban amat dialu-alukan oleh umat Islam kerana bulan Syaaban
merupakan bulan yang mulia, bulan beribadah dan bulan untuk memperbaiki diri. Bulan
Syaaban itu terletak di tengah-tenah antara dua bulan yang mulia, iaitu bulan Rejab yang
merupakan bulan Nabi Muhammad s.a.w. diisra’ dan dimikrajkan Allah S.W.T dan bulan
Ramadhan merupakan bulan yang mewajibkan umat Islam berpuasa selama sebulan.

Syaaban juga satu daripada empat bulan yang dinyatakan Allah S.W.T sebagai bulan yang dihormati
seperti firman-Nya yang bermaksud : “Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang
telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa ia menciptan langit dan bumi, di antaranya
empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah agama yang betul lurus”
(Surah at-Taubah : 36)

Menurut ahli tafsir, empat bulan yang dimaksudkan dalam kalimah ( arba’ata Hurum ) ialah bulan
Rejab, Sya’aban, Ramadhan dan Muharam. Imam-at Thabrani meriwayatkan daripada Anas bin
Malik r.a. apabila tiba bulan Rejab, baginda Rasulullah s.a.w. berdoa supaya diberkati bulan
tersebut dan bulan Sya’aban serta Ramadhan berikutnya doa baginda yang bermaksud :
“ Ya Allah, berkatilah hidup kami di bulan Rejab dan Sya’aban dan sampaikan (hayat)
kami kepada bulan Ramadhan”.

BIDAAH



Terdapat segelintir pihak tertentu mempertikaikan amalan yang lazim dilakukan umat Islam di
Malaysia pada bulan Syaaban, contohnya seperti amalan puasa sunat Sya’aban, membaca
surah Yasin 3 kali diselangi doa tertentu pada malam Nisfu Sya’aban, solat sunat malam Nisfu
Syaaban, kerana tiada nas dari al-Quran dan hadith menyuruh berbuat demikian.

Mereka berpendapat amalan seperti itu tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. ia
adalah amalan yang diada-adakan atau direka-reka.Perbuatan mengada-adakan amalan yang
tidak pernah dilakukan atau diperkatakan oleh Rasulullah s.a.w. adalah bid’ah (dhalalah).Tiap
bidaah adalah sesat dan masuk neraka.

Pendapat mereka berdasarkan hadis dalam sahih Muslim yang diriwayatkan daripada
Jabir r.a. Nabi s.a.w. bersabda dalam khutbah baginda :
“tetaplah kamu dengan suruhan dan Sunnah para khulafa’ ar-Rasyidin serta berpegang
teguhlah padanya. Berwaspadalah terhadap perkara baru diada-adakan, kerana setiap
perkara baru adalah bid’ah dan setiap perkara bid’ah itu sesat. Setiap yang sesat akan
masuk neraka”.

Amalan yang didakwa bidaah lagi seperti membaca Yasin pada malam Jumaat, sambutan
Isra’ Mikraj pada 27 Rejab, sambutan Maulidul Rasul pada 12 Rabiul Awwal, bacaan tahlil dan
doa kerana kematian, wirid dan doa selepas solat lima waktu kerana amalan seperti itu tidak
pernah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w.



SUNNAH

Sebahagian besar umat Islam di Malaysia yang menerima saranan dan pengajaran daripada
guru-guru dan orang tua mereka, memperbanyakkan amalan dalam bulan Syaaban. Ia
berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
“ Bulan Rejab adalah bulan Allah dan Allah telah melebihkan darjatnya dari segala bulan
seperti halnya kelebihan-Ku atas segala makhluknya, Syaaban itu bulanku dan Allah
telah melebihkan atas segala bulan seperti kelebihan Ku atas segala nabi-nabi, dan
Ramadhan pula adalah bulan umatKu dan Allah melebihkan atas segala umat”.

Hadis ini menjelaskan tentang tiga bulan termasusk bulan Syaaaban. Oleh itu, masyarakat
Islam di Malaysia memperbanyakkan amalan di bulan ini dengan membuat berbagai aktiviti
ibadah untuk mendekatkan diri kepada Allah S.W.T seperti puasa, solat, membaca al-Quran,
berdoa, bersedekah, bertahlil, berwirid dan sebagainya.

Mereka yang sudah sebati degan amalan tersebut melakukannya kerana mereka melihat
kepada pengisian ibadah pada bulan atau hari tersebut tidak bertentangan dengan syariat Islam.



Semua amalan diyakini baik bagi mendekatkan diri kepada Allah S.W.T. Antara contoh amalan
yang dilakukan mereka yang dianggap Sunnah Rasulullah s.a.w.:

1. Puasa sunat
Mengikut Sunnah Nabi Muhammad s.a.w. membanyakkan puasa di bulan Sya’aban.

2. Membaca surah Yasin
Nabi Muhammad s.a.w. menggalakkan umatnya membaca al-Quran. Setiap huruf diberi
ganjaran pahala berganda. Surah Yasin adalah satu surah dalam al-Quran.

3. Berdoa
Nabi Muhammad s.a.w. mengatakan bahawa doa itu senjata orang mukmin. Allah S.W.T.
memerintah hambaNya berdoa nescaya Allah S.W.T. memperkenankan doa mereka.



4. Mengadakan majlis kenduri
Nabi Muhammad s.a.w. menggalakkan bersedekah dan mengeratkan silaturrahim.
Kenduri juga merupakan perhimpunan sanak keluarga.

5. Bertahlil
Kerana berpendapat tahlil itu mengandungi bacaaan dari ayat al-Quran, zikir Lailaha
illallah, bberdoa dan beristighfar mohon keampunan Alah S.W.T terhadap keluarga yang
meninggal dunia agar dicucuri rahmat ke atas rohnya.

Tegasnya amalan-amalan tersebut tiada larangan melakukan pada bulan Syaaban, tiada
pula disunatkan kerana bulannya, hari atau malamnya tetapi apa yang disunatkan ialah kerana
kesunnahan ibadah tersebut.

Al-Hafiz ibn Rejab (r.a) menyebut di dalam kitabnya Lataa’if alMa’aarif tentang isu ini setelah membincangkan secara panjang lebar.
Malam Nisfu Sya’aban asalnya diutamakan oleh golongan tabi’in di kalangan penduduk Syam antaranya Khalid bin
Mi’dan, Makhul, Luqman bin ‘Amir dan lain-lain di mana mereka beribadah bersungguh-sungguh
pada malam tersebut.



Terdapat beberapa hadis Rasulullah s.a.w. mengenai fadhilat dan kelebihan bulan
Syaaban. Antara hadis-hadis tersebut :

Usman bin Zaid menceritakan :
“Saya telah bertanya kepada Rasulullah s.a.w , wahai Rasulullah, saya tidak pernah
menyaksikan banyaknya puasa tuan pada lain-lain bulan seperti di bulan Syaaaban; lalu
baginda menjawab, itulah bulan Syaaaban di mana ramai manusia lalai mengenainya
iaitu di antara bulan Rejab dan bulan Ramadhan; ini adalah bulan di mana segala amalan
diangkat kepada tuhan pemilik sekalian alam. Oleh itu saya (Baginda) amat suka kiranya
amalan saya diangkat ketika saya sedang berpuasa”.
(Hadis riwayat Imam Ahmad dan an-Nasai)

Aisyah r.a. menceritakan, Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud :
“Sesungguhnya Allah Taala turun pada malam pertengahan (nisfu) Syaaaban ke langit
dunia dan mengampunkan dosa-dosa orang yang lebih banyak daripada bilangan bulubulu Bani Kalb”
(Hadis riwayat at-Tirmizi dan Ibnu Majah)

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
“Apabila tiba malam Nisfu Syaaaban, maka pada malam tersebut berjagalah kamu dengan
mendirikan solat, beribadah dan berpuasa pada siangnya”.

Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud:
“Sesiapa yang meminta ampun maka Aku mengampunkannya”.

Oleh kerana bulan Syaaaban adalah bulan yang mulia di sisi Allah S.W.T. di mana amal
ibadah kita diangkat kehadrat Allah S.W.T. maka sewajarnyalah sepanjang bulan itu
diisikan dengan amal ibadah sunat dan taqwa kepada Allah S.W.T.

Di antara amal ibadah itu ialah bertaubat, berselawat ke atas nabi, berzikir, bertasbih dan sebagainya.

Pada malam Nisfu Syaaban mereka membaca surah Yasin (3 kali). Sama ada secara
individu atau berjemaah diikuti dengan doa selepasnya.

1. Bacaan Yasin pertama, niatkan memohon dipanjangkan umur untuk mentaati segala
perintah dan menjauhi larangan Allah S.W.T.

2. Bacaan Yasin kedua, niatkan mohon keluasan rezeki yang halal serta diberkati.

3. Bacaan Yasin ketiga, niatkan memohon ditetapkan iman yang sempurna sehingga
meninggal dunia kelak.

Menurut sebuah hadis Rasulullah s.a.w. yang diceritakan oleh Saiyidatina Aisyah r.a. bahawa
pada malam Nisfu Syaaban baginda mendirikan solat sehingga pagi. Baginda bersabda kepada
Aisyah :
“Malam ini adalah malam Nisfu Syaaban”.

KESIMPULAN

Menghidupkan bulan Syaaban termasuk Nisfu Syaaban dengan ibadat seperti membaca al-Quran,
bertaubat, beristighfar, berdoa, solat hajat dan sebagainya adalah ibadah yang baik bagi
mendekatkan diri kehadrat Allah S.W.T.

Yang menjadi pertikaian pihak-pihak tertentu ialah pengkhususan bulan atau hari
tersebut untuk satu-satu ibadah, bukan pada pengisisan atau aktiviti amalan yang dilakukan.

Mudah-mudahan kita semua bersatu dan meningkatkan amal ibadah, meningkatkan ketaqwaan
dan melakukan amalan. Menurut Imam Syafie r.a. jika sesuatu amalan yang membawa kebaikan
dan tidak bertentangan dengan syariah, adalah bid’ah hasanah.

Amalan bulan Syaaban, sunnah atau bidaah?

Related Articles

Leave a Reply

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker