KL Sentral bakal dibangunkan semula dengan belanja lebih RM 1 billion

Kabinet hari ini meluluskan secara prinsip cadangan Kementerian Pengangkutan berkaitan pembangunan semula Stesen Sentral Kuala Lumpur (KL Sentral), yang merupakan hab pengangkutan awam utama di ibu kota.

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata, pembangunan semula KL Sentral itu akan melibatkan penswastaan dan dianggarkan menelan belanja lebih RM1 bilion.

Beliau berkata, KL Sentral akan dibangunkan semula dengan kerjasama Malaysian Resources Corporation Bhd (MRCB), yang merupakan pemaju keseluruhan projek KL Sentral, tanpa melibatkan implikasi kewangan kepada kerajaan.

“Sebagai pulangan, MRCB akan mendapat air rights untuk membina bangunan komersial atau kondominium dan kerajaan mendapat stesen moden yang canggih untuk keperluan penumpang,” katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Anthony berkata, seni bina asal KL Sentral adalah bagi kapasiti 100,000 penumpang sehari sahaja namun kini mencecah 200,000 penumpang sehari, menunjukkan penggunaannya amat padat terutama pada waktu puncak.

Beliau berkata, meskipun kerajaan sudah bersetuju secara prinsip, ia masih tertakluk kepada perbincangan lanjut antara Unit Kerjasama Awam Swasta, Jabatan Perdana Menteri serta MRCB dan kedua-dua pihak diberikan tempoh maksimum dua tahun untuk berbuat demikian.

“Sekiranya mereka dapat memuktamadkan kerjasama itu lebih awal maka pembangunan semula boleh dipercepat.

“Bagi Kementerian Pengangkutan, ia adalah projek penting dan strategik yang perlu diberikan keutamaan,” katanya.

Anthony berkata, antara syarat yang ditetapkan oleh kerajaan menerusi cadangan pembangunan semula itu ialah stesen KL Sentral perlu dibina dahulu sebelum sebarang pembangunan lain boleh dimulakan oleh MRCB.

Katanya, ketika dalam pembangunan semula kelak, KL Sentral akan tetap beroperasi seperti biasa dan memberi jaminan ia tidak akan melibatkan sebarang pemindahan stesen. – Bernama

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Puteri Sarah mengamuk dengan netizen “bodoh”

“Kau ambil laki orang boleh pulak ” – Ira Kazar kena ‘bedil’ dengan netizen

David Teo berdoa agar Masya Masyitah mendapat hidayah

Ain Husniza Dah Jadi Siti Kasim Junior

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker