Syed Saddiq, Dr Rafidah Bertikam Lidah Di Twitter Pasal Isu Merokok

Syed Saddiq, Dr Rafidah Bertikam Lidah di Twitter pasal isu merokok

Undang-undang generasi akhir (GEG) Kementerian Kesihatan telah mencetuskan kekecohan baru-baru ini selepas Rang Undang-undang Kawalan Tembakau dan Merokok 2022 dibentangkan di Parlimen pada hari Rabu (27 Julai).

Jika dilaksanakan, undang-undang baharu itu akan mengambil hak mereka yang dilahirkan pada atau selepas 2007 untuk menghisap produk tembakau dan vape dengan pesalah boleh didenda sehingga RM5,000.

Ia juga akan membolehkan polis dan pihak berkuasa mengakses kereta, telefon dan rumah anda tanpa waran jika individu GEG didapati mempunyai vape atau rokok. Rang undang-undang yang dicadangkan itu telah mencetuskan perdebatan kerana sesetengah pihak percaya bahawa jika tidak dilaksanakan dengan betul, boleh membawa kepada salah guna kuasa oleh pihak berkuasa.

Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman baru-baru ini melalui Twitter menyatakan pandangannya mengenai isu itu dan bertanya sama ada undang-undang yang dicadangkan itu boleh membawa kepada isu double standard serta mengekalkan budaya ‘duit kopi’.

Video Syed Saddiq tidak mendapat pujian sebilangan rakyat Malaysia kerana ramai yang mengecamnya kerana mempolitikkan apa yang kelihatan seperti isu kesihatan awam. Malah ada yang menuduhnya menentang rang undang-undang itu.

Salah seorang pengkritiknya ialah perunding perubatan Hospital Putrajaya dan pakar nefrologi Dr Rafidah Abdullah yang mengkritiknya kerana videonya.

Dia meminta beliau dan mana-mana ahli parlimen yang bercadang untuk menentang rang undang-undang untuk mengikutinya pergi ke hospital, seolah-olah untuk melihat akibat merokok dan vape terhadap rakyat Malaysia.

Twitter Rafidah Abdullah
“Jom @SyedSaddiq ikut buat ward rounds di Hospital? Sama juga kepada mana mana MP yang bercadang untuk tidak setuju.”-tulisnya di twitter.

Sementara itu, Syed Saddiq sendiri telah memberi respon terhadap Dr Rafidah.

VIA Twitter Syed Saddiq
“Boleh Dr. Lepas lawatan, saya atur pula perjumpaan Dr dengan mangsa salah guna kuasa, yang kena peras duit kopi, yang dihumban lokap kerana menyoal penguatkuasa. Saya minta kaji semula, bukan bermakna saya nak orang bebas merokok. Don’t guilt trip people who ask for a better law”- tulisnya di laman twitter.

Adakah anda sama bersetuju seperti yang disuarakan oleh Saddiq? Mr

Syed Saddiq, Dr Rafidah Bertikam Lidah di Twitter pasal isu merokok


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Pesawat terhempas di Ipoh, jurulatih penerbangan maut [VIDEO]

Kereta BMW plat Singapura langgar kereta anak Sultan Johor [VIDEO]

Resepi Mee Kuah Udang Bikin Mentua Sayang

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker