Fesyen ala Boho kini jadi pilihan rakyat Malaysia – Shopee

Fesyen ala Boho kini jadi pilihan rakyat Malaysia – Shopee

RAMAI berpendapat bahawa pilihan fesyen rakyat Malaysia telah beralih daripada pakaian kasual kepada pakaian ke pejabat susulan pengumuman peralihan ke fasa endemik.

Bagaimanapun, menurut data Shopee, berlaku peningkatan sebanyak 21 peratus terhadap pembelian pakaian fesyen ala Boho daripada 1 Jun tahun lalu sehingga 30 Jun.



Trend ini cukup sinonim dengan corak yang berwarna-warni, bersifat longgar, ringan dan mempunyai gaya retro.

Mengulas lanjut, trend boho ini telah mengambil alih pakaian sukan yang lebih praktikal sejak separuh pertama tahun 2021 apabila jualan pakaian sukan menurun sebanyak 10.2 peratus berbanding tahun sebelumnya.

Menurut maklumat pembelian pengguna Shopee, kemuncak trend ini bermula pada suku pertama tahun ini apabila rakyat Malaysia mengambil peluang untuk memenuhi keinginan mereka untuk melancong dan beriadah dengan bercuti, meluangkan masa di kafe, pusat beli-belah dan banyak lagi.

Malah, pembelian seluar chino yang bertemakan boho meningkat sebanyak 114 peratus, dress sebanyak 55 peratus dan kain sebanyak 41 peratus berbanding tahun lalu.



Sebaliknya, carian untuk pakaian santai seperti baju tidur kian menurun.

Bagaimanapun, populariti trend boho dijangkakan akan menurun tidak lama lagi apabila jenama fesyen terkemuka mula berkongsi gambaran koleksi musim luruh yang terdiri daripada jaket kulit sintetik, baju tanktop dan seluar mason pada Mac dan Mei lalu.

Didapati para pengguna mula membuat pembelian yang beralih kepada trend tersebut untuk separuh kedua tahun 2022.

Corak seperti palet warna neutral, ivory dan peachy beige secara beransur-ansur menggantikan gaya boho-chic berwarna-warni.



Pengguna Shopee dilihat mula beralih kepada pembelian blazer dan kot sehingga meningkat sebayak 13 peratus dan dijangka kekal sehingga hujung musim luruh ini.

Shopee juga menyaksikan peningkatan sebanyak 35 peratus dalam jualan baju blazer dan kot antara suku pertama dan kedua tahun ini.

Bukan itu sahaja, peralihan ini membawa kepada peningkatan sebanyak 10 peratus kepada seluar dengan dengan bahagian pinggang yang berunsur ‘fitted’ serta ‘hem’ yang lebar dan pembelian kasut baru untuk dipadankan dengan pakaian.

Sementara itu, sandal dan “mules” juga menjadi tarikan pengguna untuk dipadankan dengan gaya ala boho manakala “loafers”, kasut “high” dan “low top”, kasut tumit tingi dan kasut oxford sebagai persiapan pulang ke pejabat.



Menurut Shopee, perubahan pembelian ini adalah satu gambaran bahawa pembeli barangan atas talian gemar menggayakan pakaian mengikut trend. Utv

Fesyen ala Boho kini jadi pilihan rakyat Malaysia – Shopee


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




Hafal Al-Quran Sejak Umur 14 tahun, Personaliti Media Sosial Khaby Lame Paling Popular Di TikTok [VIDEO]

Saifuddin sindir Rafizi, tegur Imam dalam solat pun ada adab dan akhlaknya



Inflasi : Anwar Ibrahim Pura-Pura Tidak Tahu Atau Sebaliknya – Najib

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker