Berapa Banyak Kerajaan Berhutang Dengan KWSP

Sebaran :

Oleh Nurul Aishah

SEKARANG rakyat ingin tahu berapa banyak kerajaan telah berhutang dengan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sehingga menyebabkan mereka enggan meluluskan pengeluaran simpanan KWSP di bawah skim i-Citra.

Dalam keadaan rakyat sedang ditimpa musibah banjir sehingga habis semua barangan tidak boleh digunakan lagi. Malah beberapa hari dan minggu yang akan datang ini mereka juga tidak dapat bekerja mencari rezeki kerana perlu melakukan kerja-kerja pembersihan.

Maka pengeluaran i-Citra akan membantu meringankan beban kewangan mangsa banjir yang terjejas teruk. Memang kita juga perlu cuba bantu apa yang boleh tetapi jika i-Citra kali terakhir diluluskan, ianya akan menyelesaikan banyak masalah yang sedang dihadapi oleh mangsa banjir.



Kerajaan perlu utamakan kebajikan rakyat. Mudahkanlah hidup mangsa banjir dan bantu mereka membina semula kehidupan.

Ironinya kerajaan tidak meluluskan pengeluaran simpanan KWSP di bawah skim i-Citra. Perkara tersebut mengundang persepsi rakyat bahawa KWSP tidak ada duit tunai disebabkan kerajaan telah meminjam dari KWSP dalam jumlah yang sangat banyak.

Kerajaan Barisan Nasional pimpinan Datuk Seri Najib dahulu telah menyediakan simpanan yang sangat banyak untuk kegunaan rakyat. Malangnya kerajaan Pakatan Harapan (PH) Mahathir dan kerajaan Perikatan Nasional (PN) Muhyiddin dengan rakus telah menghabiskan simpanan tersebut.

Malah mereka dikatakan meminjam dari KWSP, Maybank, CIMB dan lain-lain lagi. Persoalannya, jumlah yang dipinjam dikatakan tidak sama dengan jumlah yang disalurkan kepada rakyat. Kemana duit tersebut hilang?



Kini ketika rakyat benar-benar memerlukan bantuan, kerajaan dilihat gagal bertindak sewajarnya. Bantuan RM1000 tidak mampu membantu mangsa sepenuhnya. Pinjaman Bank walaupun tanpa faedah akan menyebabkan rakyat berhempas pulas membayar beberapa bulan kemudian.

Sekira pengeluaran simpanan KWSP di bawah skim i-Citra diluluskan maka keperluan asas dapat diselesaikan tanpa mangsa banjir perlu fikirkan bagaimana cara mereka perlu lakukan untuk membayar semula pinjaman tersebut. Prihatin terhadap masalah rakyat adalah tanggungjawab kerajaan maka laksanakan ia dengan sebaik mungkin.


Sebaran :

41 thoughts on “Berapa Banyak Kerajaan Berhutang Dengan KWSP

  • Kerajaan BERHUTANG..ITU BUKAN masalah kami..kami cuma inginkan pengeluaran Duit kami sendiri.. macam sy sendiri tiada apa bantuan Yang sy dapat sepanjang musim COVID ni.. Bila ditanya ,sbb ada SSM..(GKP).. RAKYAT Yang ada SSM ni tak kena COVID ke.. Kerajaan kena la bagi bantuan sama rata Dan adil..trun la padang tengok Semua peniaga..kesian ooo…ada company tutup bankrupt..ada ker Kerajaan nk bantu semula company2 Yang dh bankrupt Dan tutup ni

    Reply
    • KLU KERAJAAN YG SEKRG NI DI TADBIR PAK LONG NGN KAKI PENASIHAT YG G GAGAL SEBLM NI TDK MELULUSKAN PERMOHONAN ONEOFF 10K KWSP YG TERAKHIR..

      DGN INI JUGA PENCARUM KWSP KATAKAN 1 SEN PUN KAMI TIDAK HALAL KAN PD PEMIMPIN SERTA YG SEKUTU DGN NYA KERAJAAN SKRG INI [email protected] DUIT CRUMAN KWSP DGN MUDAH. ITU HAK KAMI PENCARUM MESTI AMBILTAHU KE MANA & DI MNA DUIT CARUMAM KAMI. CEO KWSP PERLU JELAS KAN KERAJAAN GUNA KAN UTK APA. SETIAP DIVIDEN TAHUNAN PERLU LAPORAN DIMNA D LABUR KAN JUMLAH SIMPAN CRUMAN KWSP D KERTAS DGN DUIT YG ADA TERSIIMPAN D KWSP.
      FIKIR LA PAK LONG YG MNA BAIK TDK LULUSKAN ATU PUN TDK [email protected] HARMKAN..GUNA DUIT PENCARUM

      BRAPA PERATUS PNCARUM YG PENCEN JDI MIISKIN TEGAR & BRPA PERATUS YG 1 SEN PUN TDK PERNAH MENCARUM JDI MISKIN TEGAR..
      ALASAN PRSDEN KESTUN PEKERJAAN MEMANG MENYAMPAH.

      Reply
      • Betul saya sokong….

        Reply
      • Betul tu, mesti telus,pencarum mesti tahu, berapa banyak kerajaan guna duit kwsp, macam ada sesuatu yg tak kena dengan kwsp ni, sepatutnya bantuan dari kerajaan, ini tidak, rakyat nak guna duit sendiri pun, banyak alasan yg mengarut. #siasat kwsp. #siasat kwsp#siasat kwsp

        Reply
      • Terrrbaik lh lu bro

        Reply
    • Mcm ni kwsp sudah tak ada wang sebab itu kerajaan maiyadin dan Ismail sabri sudah pinjam ini dua menteri dengar baik2 rakyat skrg sangat susah nk ambil kwsp dlm wang sendiri u ckp sudah pinjam dgn kwsp. Rakyat tak nk dgr u ckp lagi skrg rakyat nk ini dua org menteri maiyadin dan Ismail sabri cepat pulang balik itu wang ialah rakyat punya wang bodoh secepat bayar balik kwsp. Mulai skrg semua rakyat dgr baik2 mulai tahun 2022 rakyat jangan ambil sendiri punya wang masuk kwsp lagi sebab kita punya wang kat dlm kwsp simpan pun blh kasi ini dua menteri kasi pinjam

      Reply
      • Isunya skrg kami memperjuangkan Kwsp10kOneOff sblm banjir lg…bukannya melalak dgn alasan banjir jer…semua pekerja swasta perlukan Kwsp10kOneOff ini…!!! Pihak kerajaan tlg lah paham dgn masalah rakyat skrg ni…tolanglah…!!!

        Reply
    • 10K CEPAT LULUSKAN KWSP HAK INDIVIDU KAMI NAK DUIT KAMI SENDIRI SAYA PERLU KAN DUIT LAIN2 SAYA TAK NAK DGR!

      Reply
      • atas persetujuan siapa duit kwsp ni di laburkan..ada panggil rakyat sign apa2 ke..lagi satu hal kalau pangkat dato ke dato sri ke tan sri ke tak yah sembang pasal duit kwsp ni kau semua dah banyak duit ni rakyat yang tak ada duit ni hidup melarat semua ko ada pikir ke..kalau hebat sangat jual semua harta yang ko ada bagi pada semua rakyat.sekarang ni lah kerajaan kena pikir pasal kebajikan rakyat..ingat pilihanraya..rakyat menentukan segalanya…

        Reply
    • Betul….Tu kerajaan hutang dgn kwsp… Bukan Kami… tiap2 Bulan gaji potong kwsp…mana duit Kami …

      Reply
    • Juburmu, era BN lagi dah puluh tahun duit kwsp d gunakan. Bukan barux2 ni. X payah ko nak temberang sana.

      Reply
    • Bon setakat mgsa² banjir ja yg terkesan malah rakyat golongn b40 smua amat memerlukan oneof 10k tu….rmai yg hilang sumber pendapatan termasuklh sya ni….klau rkyat x ssh xknlh kmi nk meraung mntk² tp mmg dh smua dlm memerlukan….spttnya pihak kwsp n kerajaan kena peka dn peduli akn hal sebegini apatah lgi kami adlh pencarum dn segala wang hasil kerja kami yg dipotong ke kwsp tu adlh hak mutlak pencarum…knp nk sshkn rakyat….knp perlu nk spin² mcm² cerita….zmn 80/90an blhlh nk spin bagai..ni zmn smua org dh celik….ayat2 spin semua tu rkyat dh blh hidu busuknya…..jgnlh smpai rkyat nnti tdk lgi dn hlg keprcayaan kpd kwsp n kerajaan….jgnlh nk perbodohkn rkyat lg…sdh²lh….ni bkn zmn mcmtu lg….x terpikir ke suruh mgsa² bnjir buat pinjaman walaupn tiada faedah pada hal ttp kna byr blik…dhlh tngh ssh hutang yg sedia ada pn blm lunas nk dtmbh² lg…apa pnya pemikiranlh mcmtu….sdh²lh …..

      Reply
  • haah sama saya.. x de dpt bantuan … takat harap duit gkp ciput tu… Bkc pon x dpt… pandai jugak covid pilih2 bulu ekkk yg dpt bkc je kena covid yg dpt gkp x kena.covid ke… duit kita bagi bantuan kt mangsa bnjir ke… bkn kita mintak wet kerajaan pon…

    Reply
  • Tu duit rakyat,rakyat tgh susah skrg ni.bg je la..dah la harga brg semua naik.boleh pulak bg cadangan pnjaman bank.adoii…mcm ni rakyat boleh mati ooo….

    Reply
    • PM9….sedarlah…rakyat sudah lama menunggu…bukan kesan drpd banjir saja…kesan dari covid juga…rakyat ketahap maki2 itu menunjukkan rakyat betul2 memerlukan dan sgt terbeban bagi hidup rakyat…usahlah berhati zalim, permintaan terakhir dari rakyat…LULUSKAN LAHHH…

      Reply
    • Sy x pernah dapat sebarang bantuan dari kerajaan semenjak BRIM ditukarkan atas sebab sy mempunyai SSM,Sedangkan sy hanya mendaftar SSM sahaja Tampa berniaga apa² pun.. cuba fikirkan dari BRIM bertukar ke BSH,BPR,B40 dan seterusnya sesen pun sy x dapat bantuan sampai lah sekarang… Sy org susah tiada kejer tetap anak 7org… Pertimbangkan lah masalah sy!!!

      Reply
  • Luluskn jaa laa 10k duit kwsp tu.. Rkyt skrg ni nk kluarkn duit sndri yg ada dlm kwsp. Jgn bgi alasan yg sma, tkut pncarum jtuh miskin pada hri tua.. Blum tntu lgi smpat lgi merasa duit tu di hri tua klu ajal dtg jmput awal. Tmbh² klu para pncarum xdftar wakil/waris.. Pakat Hanggittt laaa…

    Reply
    • Sy org Sabah.. kerja kat KL 14 tahun… Skrg dah 5Bulan tak kerja… Bantuan semua tak lulus… Dulu sebelum c9 duduk rumah teres.. da kena buang kerja duduk bilik sewa… Alhamdulillah Skrg duduk d hutan…kalau kali ni tidak dapat 10k lagi.. sedia korek lubang tanam sendiri la…

      Reply
    • Yang susah sgt nak keluarkan duit kami 10.000 one of kenapa..apa masaalahnya
      kami dah d berhentikan kerja..xada lagi sumber pendapatan….fahamlah sikit…jgn buat bodoh saja..belit sana belit sini buat apa…Tlg fikir kami tgh susah..minta keluarkan duit kami..faham ka xfaham..

      Reply
  • Tak kena banjir…tapi dah lama kehilangan pekerjaan….buat keje hantar mknan je…mana la cukup..umur pun x la muda mana..company2 pun da taknak amik kita bekerja..at least settle bayar hutang ni xde la runsing sgt wehhh…duk kL ni sewa bilik je dah beratus ratus..belum lagi sewa rmh…settle byr hutang at least pikir duit sewa dgn perbelanjaan bulanan je..x serabut dgn hutang daaa…bagi je la 10k tu..

    Reply
    • Samalah gan suami saya tak dapat apa2 bantuan kerajaan…Bkp..Bkc….alasan kami M40 tp bila covid melanda gaji kena potong 50%…dengan kenaikan harga barang..banjir lagi….naye Pak karim…bantulah orang2 yg memerlukan nk kuar kwsp..duit sendiri ..ni dia suruh buat pinjaman wlpn tak ada interest habis tu nak bayar balik pakai apa …daun ker…meh bagi idea ker tolong bayarkan wahai menteri2 yg bijaksana

      Reply
    • SEMUA TERKESAN…YG BANJIR DAN X BANJIR…SEMUA ADA MASALAH KEWANGAN SELEPAS COVID MUNCUL…
      MACAM SAYA..SUAMI JE BEKERJA.DIA NAK BAYAR SEGALANYA….WALAUPUN DLM KATEGORI M40….BYK BENDA NAK BAYAR…ANAK2 X DPT BANTUAN SEBAB M40..PADAHAL LEBIH RM 20 JA..TERUS X LAYAK…
      ANAK2 MINTA LAPTOP..SMARTPHONE..ITU ..INI..KALAU SORANG X PA…5 ORG SEKOLAH..KADANG2 MAKAN TELUR NAK BUDGET…TAPI SAYA REDHA JER..DAH ITU REZEKI YG ADA..SYUKUR…
      ADA KWSP..SAYA KLUARKAN NK.BANTU SUAMI….ALHAMDULILLAH..MEMBANTU….NTAHLAH….BUKAN NK KONDEM KERAJAAN..TAPI DGRLA PERMINTAAN RAKYAT..YG TERKESAN RAKYAT..BUKAN AHLI2 POLITIK BERGAJI BESAR…MOHON TGK2 LA ORG BAWAH MACAM KAMI NI…SUSAH

      Reply
      • Yg ada M atau B ok la…klu yg tiada macam mana dpt bantuan…kerja sdh la tiada…makan minum pun susah..harga barang pun mau naik sini sana….yuran sekolah mau bayar..letrik air mau bayar,gas mau bayar,sayur mau bayar,ikan mau bayar,ayam mau bayar,babi mau bayar,amoi pun mau bayar,petrol.pun mau bayar,lesen mau bayar,roadtax mau bayar,saman mau bayar,hutang pun mau bayar,
        manada bilang free..sedangkan masuk tandas publik pun bayar ooo…

        Reply
  • KWSP duit titik peluh kami knpa x blh dikeluarkan… pinjaman bsn yg kerajaan bg pun perlu di bayar dgn duit..fikir lah…igt klu tiada sokongan rakyat..siapa la kerajaan sekarang…

    Reply
  • Tau ka,berapa rakyat susah sekarang ni?
    Harga barang naik..harga ayam,sampai arini X settle pun..Bantuan,semua bagi kat B40,alasan..sebab Ada ROC..haram X aktif … rakyat susah fikir nak beli makan sekarang…bukan fikir umoq 55-60…APA MASALAH, KERAJAAN NAK LULUSKAN I-CITRA??jgnla menyusahkan rakyat..

    Reply
  • Baru tau knpa susah sgt nak bg duit kwsp 10k rupanyer dah habis dipinjam/guling oleh kerajaan. Org dpt gkp takle dpt bantuan lain. Ingat yg ada SSM semua kaya raya ker? Golongan B40/M40 dikira miskin kalau ikut kadar negeri. Krjan bila nak hulur bantuan berkira sgt..apalah sgt barisan menteri-menteri yg ada skrg kalau rakyat tak kluar undi tahun depan! Tunggu lah

    Reply
    • Kerajaan penting kan diri sendiri,makan duit kami sekarang ni kami susah masa sekarang ini lah kami nak guna duit kami hasil titik peluh kami last duit kami kerajaan kebas ingat sama ayat tidak halai tu bukan senang hidup tak akan jadi darah daging semua keturunan yang makan duit kami,cuba jadi kerajaan yang amanah jaga rakyat dalam kesusahan bukan lagi menyusah kan rakyat cakap terus lah DUIT TAK ADA DEKAT KWSP SEBAB KAMI GUNA MAKAN KAN SENANG,rupanya kerajaan tumpang senang dengan duit rakyat lah sebernarnya malu lah hoi guna duit rakyat apa sekali pun kami nk balik hak kami sekarang ni kami susah ada fikir ka jangan pentingkan diri saja fikir rakyat sama juga dalam keadaan susah sekarang pandai pinjam pandai bayar lah balik duit rakyat,sebab ini lah allah turun kan becana kat malaysia sebab kerajaan banyak makan duit rakyat.

      Reply
  • Sokong pengeluran one off kwsp 10k..
    .
    Tp ayat Tu macam putar belit jak Tu…najib pulak da penyumbang…abah pulak da menghabis Kan..
    .
    Bukan najib ka yg buat hutang ..
    Negara jadi miskin
    Abah yg buat kebajikan…BG duit dengan rakyat
    .
    Adoii…..Ayat

    Reply
    • Betul tu, mesti telus,pencarum mesti tahu, berapa banyak kerajaan guna duit kwsp, macam ada sesuatu yg tak kena dengan kwsp ni, sepatutnya bantuan dari kerajaan, ini tidak, rakyat nak guna duit sendiri pun, banyak alasan yg mengarut. #siasat kwsp. #siasat kwsp#siasat kwsp

      Reply
      • BETUL TU..!!!!!! AKU SOKONG..!!!🙋🏻‍♂️..DUIT..DUIT KITA… yang kerajaan pandai-pandai Ambil siapa suruh???. SIAPAKAH BAGI KEBENARAN????!!!!!!😡😡😡😡
        KALAU KERAJAAN TIDAK MAHU MELULUSKAN PENGELUARAN TANPA SYARAT PADA RAKYAT……!!!!!!
        KERAJAAN AKAN LIHAT APA PRU AKAN DATANG..!!!!!!😡😡😡😡😡
        JANGAN MENANGISLAH…. MINTA RAKYAT SOKONG KAMU BALIK…
        RAKYAT HIDUP MEREMPAT BERSEPAH..DI MALAYSIA NI…
        KERAJAAN KATA GAJI RM1200 CUKUP UNTUK HIDUP SEBULAN PADA ZAMAN NI YA!!!!
        HAHH…MARI SINI ENGKAU MENTERI DUDUK PULAK TEMPAT KAMI SEKARANG.. DENGAN SYARAT..SEMUA ACCOUNT BANK KAMU SEMUA BAGI KAMI PENGANG DULU…DAN KAMU HIDUP DENGAN GAJI RM1200 SEBULAN TU…AKU NAK LIHAT…BOLEH KE TAK HIDUP..SUSAH MACAM KAMI NI???
        KAMU PERGI SANA SINI SEMUA GUNA SPONSOR DARI RAKYAT…CAKAP BERLAGAK TU…
        HAA…..GERAM KAMI DENGAR SEBAGAI RAKYAT NI…BILA MENTERI CAKAP MACAM TU…
        BETUL TAK KAWAN-KAWAN????!!!!!!!!!🙋🏻‍♂️🙋🏻‍♂️🙋🏻‍♂️🙋🏻‍♂️

        Reply
    • weeeiii mangkok berayon aku duit kwsp aku tu.aku nak pakai tengah sesak mangkok……..

      Reply
  • Ingat duit mak bapak dia ke senang2 guna tanpa kebenaran nak minta duit sendiri pun x dapat apa punya menteri haram jadah semoga Allah swt bagi cash doa orang yg teraniaya buat menteri yang menganiaya rakyat aamiin yaraballalamin

    Reply
  • Sokong kelulusan 10k Dari akaun 1, dah cut 50% gaji pokok dari travel & tourism industry, bulan depan Masih belum recover Dari pandemic, thanks

    Reply
  • Alternatif 10K pengeluaran KWSP sepatutnya last.
    Mana 100juta yg kementerian kewangan tarik balik anugerah kpd Najib???
    Sepatutnya kementerian kewangan mendahului dlm bantuan kepada mangsa2 banjir dgn keluarkan 100juta yg dah tarik balik ( selepas Banyak bising).
    Tak payah tunggu ramai berbicara baru nak terfikir !
    Jadi menteri,gaji ribu2….akal tak de,banggang !

    Reply
  • Dalam keadaan covid norma baru usia sbelum 50 ramai yg dh mati… x sempat pn nk merasa duit simpanan hari tua konon… betul ke ko serah kan pada waris yg menuntut, dituntut, tuntut tut tut… dgn keadaan yg ditambah lagi dengan bencana BANJIR BESOR nie pikir-pikirkan lah… tak kan nak tunggu rumah PM atau Pegawai paling BESAR KWSP musnah dlanda banjir atau musibah baru nk kuar kan bantuan kwsp tu… Renung Renung kan laaa…

    Reply
  • rakyat memang tengah susah kerajaan perlu meluluskan icitra.bukan kepada mangsa banjir sahaja.ramai lg yg masih terkesan kerana covid ini.kami bukan minta duit kerajaan.kami minta duit sendiri.

    Reply
  • Cilaka kerajaan Pakatan Harapan…perabih duit KWSP rakyat…memang jahanam lah korang semua!!!

    Reply
  • Apa muslihat menteri kewangan beri hujan tidak benarkan pengeluaran kwsp…susah sangat knape nak keluarkan duit sendiri yea…apa kerajaan tidak malu ke itu kan duit pekerja swasta yg kerajaan sibuk sangat pertikaikan kenapa yea…dengan bantuan yg kerajaan tu berikan mencukupi ke dengan bayaran runcit2…menteri2 senang aje ckp sbb da banyak duit…menteri kewangan siap boleh tukar kereta velfire…cuba menteri tu semua berada dlm situasi rakyat…fikir sebelum beri hujan yg berbelit2 pd rakyat menteri kewangan…dengan kenaikan harga barang lagi…menteri kewangan sibuk cakap sektor swasta mendapat bonus tahunan tetapi ada yg da standby mengejarnya LHDN…org kerajaan pndai plak tu nak minta bonus…apa org kerajaan sumbangkan pd negara…duit sektor swasta pndai plak kerajaan nak control…sektor swasta ni dapat apa yg keistimewaan dlm budget 2022….

    Reply
  • Ph jugak yg salah..dpt rakyat yg bangang mcm ni kerajaan putarbelit mmg suka..mudah diperbodohkan…huhu

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *