Makanan Laut Golongan Kayangan Yang Penuh Khasiat

Makanan Laut Golongan Kayangan Yang Penuh Khasiat

Makanan Laut Golongan Kayangan Yang Penuh Khasiat

Selain rasanya yang sangat sedap hingga menjilat jari, udang kara juga memiliki banyak khasiat yang sangat berguna bagi kesihatan. udang kara juga mengandungi banyak nutrisi yang diperlukan untuk tubuh, di antaranya vitamin B12, kalium, selenium, natrium, fosfor, asid lemak omega-3, protein dan lain-lain. Berikut ini adalah khasiat udang kara bagi kesihatan tubuh kita;

Protein

Udang kara adalah sumber protein yang sangat baik. Protein penting bagi tubuh kita untuk tenaga dan produksi gula dalam darah. Hal ini juga membantu menurunkan berat badan. Kandungan protein udang kara lebih tinggi dari ayam dan daging, sedangkan kalorinya lebih rendah daripada ayam dan daging.

Asid Lemak Omega 3

Daging udang kara mengandungi asid lemak omega 3 dalam jumlah yang tinggi. Asid lemak omega-3 penting untuk mencegah penyakit jantung dan menjaga kesihatan jantung. Telah terbukti bahawa orang-orang yang berisiko tinggi terhadap gangguan jantung, mendapat manfaat dari udang kara karena kandungan omega-3 di dalamnya.

Rendah Kalori & Kolesterol

Ia membantu menurunkan berat badan. udang kara memiliki kandungan protein yang lebih banyak daripada produk haiwan lain seperti ayam dan lembu. Selain itu, kandungan kalori dan kolesterol pada udang kara pun lebih rendah jika dibandingkan dengan ayam atau lembu. Protein yang tinggi ini dapat membantu pembentukan tenaga, pemantapan gula dalam darah, dan menurunkan berat badan dengan diet rendah kalori.

Mencegah Penyakit Jantung

Daging udang kara mengandungi asid lemak omega-3 yang sangat tinggi. Asid lemak omega-3 itu dapat mencegah penyakit jantung dan menjaga kesihatan jantung. Orang yang berisiko tinggi terkena penyakit jantung, disarankan untuk mengganti produk haiwan lainnya dengan udang kara.

Mencukupi Keperluan Gizi Harian

Kandungan gizi udang kara yang lengkap seperti vitamin B12, kalium, selenium, natrium, fosfor, asid lemak omega-3, dan protein ini membuatnya menjadi sumber makanan yang kaya akan nutrisi. Tak ada salahnya jika anda sesekali menghidangkan udang kara sebagai hidangan keluarga untuk mencukupi keperluan gizi anda sekeluarga.

Suplemen Tambahan

Pengambilan daging udang kara sama halnya dengan pengambilan multi vitamin tablet atau suplemen kesehatan kerana dalam daging udang kara mengandungi vitamin, kalium, vitamin B12 dan elenium. Semua itu sangat penting bagi kesihatan. Kandungan gizi di dalam udang kara dapat meningkatkan vitaliti, libido menjadi lebih kuat dan tahan lama serta meningkatkan stamina.

Makanan Laut Golongan Kayangan Yang Penuh Khasiat


Artikel Menarik :


Layari Laman Facebook MYKMU


Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker