Kenapa sembur disinfektan pada tahanan imigresen, soal ahli parlimen


Dua ahli Parlimen pembangkang membidas tindakan pihak berkuasa menyemburkan disinfektan pada warga asing tanpa dokumen semasa serbuan malam semalam.

Dua ahli Parlimen tersebut berkata tindakan pihak berkuasa itu tidak berperikemanusiaan dan menjatuhkan maruah seseorang.

Ahli Parlimen Bandar Kuching, Dr Kelvin Yii mendesak pihak berkuasa menjelaskan alasan protokol itu, berdasarkan data dan sains.

Yii berkata kepada FMT bahawa pembersihan secara besar-besaran pada bangunan fizikal tidak banyak membendung penyebaran Covid-19, apatah lagi pada manusia.

Beliau berkata virus itu lebih mungkin menyebar melalui penularan melalui udara atau pernafasan.

“Sekiranya mereka ingin membasmi kuman seseorang, baik itu migran atau warganegara Malaysia, kita harus memperlakukan mereka dengan hormat.

“Jangan membuat mereka duduk di tanah dan menyemburkan pembasmi kuman pada mereka seolah-olah mereka binatang,” katanya.

Malam tadi, Jabatan Imigresen menahan 156 pendatang tanpa dokumen semasa operasi bersepadu di sebuah penempatan haram di Cyberjaya.

Video pihak berkuasa menyembur bahan pembasmi kuman di tangan dan kepala individu yang ditangkap duduk di lantai secara berkumpulan telah tular di media sosial.

Ketua Pengarah Imigresen Khairul Dzaimee Daud telah berkata kepada Malaysiakini bahawa bahan yang digunakan adalah Dettol, untuk tujuan pembasmian kuman.

Khairul menambah beliau dan pegawai imigresen lain juga disembur.

Yii menyatakan Pertubuhan Kesihatan Sedunia telah menasihatkan agar tidak membasmi kuman terhadap individu, kerana berbahaya secara fizikal dan psikologi.

Beliau berkata Dettol dapat menyebabkan kerengsaan pada mata dan kulit, atau bahkan masalah gastro-usus jika tertelan secara tidak sengaja.

“Bukan hanya bertentangan dengan sains dan data, tetapi juga bertentangan dengan semangat kemanusiaan, maruah dan hak asasi manusia,” katanya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Klang Charles Santiago berkata tidak logik dan “salah strategi” untuk mengejar pendatang tanpa dokumen pada saat negara harus fokus untuk menangani wabak tersebut.

“Mereka menangkap 156 orang semalam, tetapi ada empat hingga lima juta orang di negara ini. Berapa banyak orang yang dapat mereka tangkap,” katanya.

Santiago juga berkata tindakan menahan migran tanpa dokumen hanya akan mendorong seluruh komuniti itu untuk bersembunyi.

“Anda tidak akan dapat menguji atau memvaksinasi mereka, dan mereka mungkin akan muncul kembali di masa depan dengan virus tersebut,” katanya. FMT

‘Hati-hati hantar pulang warga Myanmar, bimbang Rohingya dizalimi’

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker