Lelaki OKU, isteri hamil, anak terkorban serangan di Gaza


DEIR EL-BALAH (WILAYAH PALESTIN): Seorang lelaki Palestin yang kurang upaya (OKU) maut bersama isterinya yang sedang mengandung serta anak perempuan berumur tiga tahun apabila kediaman mereka di Gaza dibedil peluru berpandu, semalam.

Tragedi menyayat hati itu menimpa Eyad Saleha, 33, serta isteri, Amani, 33, dan anak perempuan mereka, Nagham, ketika mangsa mahu menikmati makan tengah hari.

Serangan itu menyebabkan ruang tamu kediaman mereka berkecai, dengan bahagian basikal kanak-kanak yang musnah dilihat berselerakan.

Tentera Israel hingga kini tiada mengeluarkan kenyataan khusus berhubung serangan di Deir el-Balah itu yang memusnahkan kesemua tiga bilik di unit flat didiami keluarga terbabit.

Adik Eyad, Omar Saleha, 31, berkata abangnya itu lumpuh sejak 14 tahun lalu dan bukan seorang anggota kumpulan pejuang, sekali gus mempersoalkan kewajaran serangan kejam berkenaan.

“Apa yang telah abang saya lakukan? Beliau hanya mampu duduk di atas kerusi roda. Apa yang sudah isteri dan anaknya lakukan? Mereka baru saja mahu menikmati makan tengah hari,” katanya yang berada di rumah jiran ketika kejadian.

Beliau berkata, Eyad tidak bekerja dan mereka sekeluarga tinggal bersama ibu dan tiga beradiknya di flat terbabit.

Seperti ramai penduduk miskin di kawasan pantai itu, mereka bergantung pada bantuan daripada agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Sementara itu, Umm Eyad, 58, juga tiada di rumah terbabit ketika kejadian yang meragut nyawa anak lelakinya berkenaan.

“Anak saya itu sering berdoa semoga konflik kali ini reda. Beliau terkorban ketika menunggu kelahiran anak baharu,” katanya.

Semalam, Kementerian Kesihatan Gaza turut melaporkan pembunuhan ‘seorang lelaki kurang upaya bersama anak perempuan dan isterinya yang sedang mengandung.’

Timbalan Menteri Kesihatan, Yousef Abu al-Rish, menyuarakan perasaan marah terhadap serangan berdarah itu.

“Membunuh orang tidak berdosa di rumah – malah janin dalam rahim ibu – adalah jenayah,” katanya.

Setakat ini, belum jelas sama ada bangunan tiga tingkat itu memang menjadi sasaran serangan berkenaan ataupun dibedil secara tidak sengaja. – AFP

5 cara rakyat Malaysia boleh bantu warga Palestin

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker