Oksigen kapal selam TNI hilang hanya mampu bertahan selama 72 jam lagi


JAKARTA: Bekalan oksigen kapal selam Angkatan Laut Tentera Indonesia (TNI), KRI Nanggala 402, yang terputus hubungan dan hilang di Perairan utara Pulau Bali, hanya mampu bertahan untuk tempoh 72 jam lagi.

Buat masa ini, operasi mencari masih belum dapat mengesan lokasi tepat kapal selam berkenaan.

“Dalam keadaan ‘blackout’, KRI Nanggala boleh bertahan 72 jam dengan kapasiti oksigen yang ada, dianggarkan sampai Sabtu,” kata Ketua Staf TNI Angkatan Laut Yudo Margono dalam sidang media secara maya yang turut disiarkan secara langsung di YouTube hari ini.

Sidang media lebih sejam itu turut dihadiri Menteri Pertahanan Prabowo Subianto dan Panglima TNI Marsekal Hadi Tjahjanto.

KRI Nanggala 402 dilaporkan terputus hubungan pada pukul 4.25 pagi semalam ketika sedang dalam misi latihan melakukan tembakan torpedo, yang turut disertai 21 kapal TNI lain bersama-sama lima pesawat tempur serta sebuah lagi kapal selam.

Operasi pencarian kapal selam hilang yang membawa 53 kru di perairan Utara Bali itu jarang berlaku dalam sejarah ketenteraan negara dan ia turut dibantu Singapura, Malaysia dan Australia. FMT

Kapal selam tentera Indonesia hilang di perairan Bali

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker