Perjalanan tanpa pasport antara Malaysia dan Singapura

Ia antara inisiatif dirancang untuk menyokong penubuhan zon ekonomi khas Johor-Singapura.

Perjalanan tanpa pasport antara Malaysia dan Singapura

Malaysia dan Singapura meneroka pelaksanaan perjalanan tanpa pasport di pusat pemeriksaan darat menggunakan sistem kod QR.

Dalam kenyataan bersama Kementerian Ekonomi serta Kementerian Perdagangan dan Industri Singapura, kedua-dua kerajaan berkata perjalanan tanpa pasport antara inisiatif bagi menyokong pembangunan zon ekonomi khas (SEZ) Johor-Singapura.



“Penggunaan dan pelaksanaan sistem pelepasan kod QR tanpa pasport di kedua-dua pihak akan memudahkan pelepasan penduduk di pusat pemeriksaan darat dengan lebih cepat,” kata kementerian itu.

Bulan lalu, Menteri Besar Johor, Onn Hafiz Ghazi, mencadangkan Putrajaya melaksanakan sistem kod QR seperti Singapura di Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Bangunan Sultan Iskandar, Johor Bahru.

Beliau dipetik Bernama berkata, inisiatif seperti visa kemasukan berbilang, pas khas dan kakitangan Jabatan Imigresen dan kastam yang mencukupi perlu bagi memastikan pergerakan pekerja, pelawat dan barangan antara Johor serta Singapura berjalan lancar.



Terdahulu, Perdana Menteri Anwar Ibrahim dan rakan sejawatannya dari Singapura, Lee Hsien Loong menyaksikan pemeteraian memorandum persefahaman pembangunan SEZ Johor-Singapura oleh Menteri Ekonomi Rafizi Ramli serta Menteri Perdagangan dan Industri Singapura Gan Kim Yong.

Malaysia dan Singapura adalah rakan dagangan kedua terbesar bagi satu sama lain, dengan perdagangan dua hala berkembang 18.9% tahun ke tahun kepada SGD153 bilion (RM534 bilion) pada 2022.

Singapura juga berperanan sebagai sumber utama pelaburan langsung asing Malaysia pada 2022, dengan menyumbang 20.5% daripada keseluruhan FDI negara.

Perjalanan tanpa pasport antara Malaysia dan Singapura



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Perang Fatiya, Anju makin panas



Hati dia busuk sangat – Zarina Anjoulie

Gajah bergaduh di Jalan Jeli-Gua Musang



Ketua Polis Negara: “Kalau jumlah cukup ketua parti dah menghadap Agong”

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker