Sebahagian besar RM4 bilion dari SRC dicuri: Peguam Najib

 

Mahkamah Rayuan hari ini mendengar bahawa sebilangan besar RM4 bilion yang dipindahkan dari SRC International dicuri.

Hakim tiga panel yang dipengerusikan oleh Abdul Karim Abdul Jalil juga mendengar penghujahan dari pasukan undang-undang bekas perdana menteri Najib Abdul Razak bahawa tidak ada laporan polis dibuat atas dakwaan pencurian itu.



Semasa mendengar rayuan Najib dalam kes rasuah SRC International bernilai RM42 juta, peguam Harvinderjit Singh menyatakan bahawa sebahagian besar pemindahan dana adalah hasil pencurian kerana keputusan di sebalik pemindahan itu dibuat di luar struktur korporat SRC.

Peguam itu mengemukakan perkara ini mengenai anggapannya bahawa Najib bukan ejen SRC yang diamanahkan RM42 juta, yang didakwa oleh pihak pendakwaan berasal adalah dari pemindahan RM4 bilion.

Semasa prosiding mahkamah terbuka di Mahkamah Rayuan hari ini, Harvinderjit mendakwa bahawa lembaga SRC juga tidak menyedari pemindahan RM4 bilion.

Harvinderjit juga berpendapat bahawa Najib tidak menyedari atau diberitahu mengenai pemindahan RM4 bilion itu.



“Ini tidak dilakukan dalam struktur korporat syarikat (SRC). Ia adalah kecurian, kerana para pengarah tidak tahu mengenainya.

Reezal Merican ‘amat terganggu’ isu audio Zahid-Anwar

“Tanpa para pengarah meluluskan pengeluaran RM4 bilion, tindakan memindahkan (sebahagian besar) RM4 bilion itu adalah kecurian,” katanya.



Sebelum ini, pasukan pembelaan Najib berpendapat bahawa ahli perniagaan Low Taek Jho dan rakan-rakannya mendalangi pelbagai pemindahan wang yang melibatkan akaun SRC dan bekas perdana menteri.

Sebelum ini juga dilaporkan bahawa RM200 juta daripada RM4 bilion tinggal di Malaysia untuk pelaburan modal, sementara RM3.8 bilion yang lain dipindahkan ke bank di Switzerland.

RM4 bilion itu merupakan pinjaman dari Kumpulan Wang Persaraan (KWAP) kepada SRC, bekas anak syarikat 1MDB. SRC kemudiannya dimiliki sepenuhnya oleh Menteri Kewangan Diperbadankan.

Pendakwaan menuduh bahawa Najib, melalui kabinet, telah menyetujui pengeluaran jaminan kerajaan untuk pinjaman KWAP kepada SRC, yang masing-masing dibahagi menjadi dua bahagian bernilai RM2 bilion.



Pihak pendakwaan mengatakan bahawa Najib telah melakukan ini dengan tujuan untuk menerima dana SRC sebanyak RM42 juta.

Sementara itu, semasa prosiding hari ini, Harvinderjit juga mengemukakan bahawa lembaga SRC tidak membuat laporan polis mengenai dakwaan pencurian itu.

Ketika ditanya oleh panel hakim Mahkamah Rayuan, Vazeer Alam Mydin Meera bagaimana pemindahan itu dapat dilakukan sementara laporan polis tidak dibuat, peguam mengatakan hanya Suboh Md Yassin dan Ismee Ismail yang dapat menjawabnya.

Suboh dan Ismee sebelumnya masing-masing menjadi pengarah dan pengerusi SRC. Kedua-duanya telah memberi keterangan untuk pendakwaan dalam perbicaraan rasuah SRC terhadap Najib.



Prosiding di Mahkamah Rayuan akan diteruskan pada hari Isnin minggu depan.

Selain Karim dan Vazeer, anggota hakim lain adalah hakim Mahkamah Rayuan Has Zanah Mehat.

Pada 28 Julai tahun lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menjatuhkan hukuman kepada Najib atas satu tuduhan penyalahgunaan kuasa, tiga tuduhan pecah amanah dan tiga tuduhan pengubahan wang haram berkaitan dengan dana RM42 juta dari SRC.

Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali kemudian menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta kepada Najib.



Namun, mahkamah membenarkan permohonan pasukan pembelaan Najib untuk menangguhkan hukuman tersebut sementara menunggu rayuannya dibatalkan.

Selain merupakan bekas perdana menteri, Najib juga pernah menjadi menteri kewangan, penasihat SRC, dan ketua lembaga penasihat 1MDB.

 

Notis muflis LHDN cubaan ‘gertak’ Najib, kata peguam

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker