Mat Sabu: Malaysia tidak lagi dilihat negara berkecuali

 

Malaysia kini dilihat tidak lagi bersikap berkecuali dan condong ke pihak tertentu dengan keputusan Pyongyang memutuskan hubungan diplomatiknya dengan negara ini.

Presiden Amanah Mohamad Sabu berkata sejak berdekad-dekad lamanya Malaysia dianggap sebagai negara berkecuali dan ia memberi manfaat kepada negara serta rantau Asia Tenggara.

Katanya walaupun Putrajaya mengadakan hubungan dengan Singapura, New Zealand, Australia dan United Kingdom dalam kerjasama Perjanjian Pertahanan Lima Negara (FPDA), namun ia tetap tidak menjejaskan pendirian Malaysia yang turut berada dalam Pertubuhan Negara-negara Berkecuali (NAM).

“Apabila Korea Utara memutuskan hubungan diplomatik dengan Malaysia, ia dilihat seolah-olah Malaysia condong kepada kanan dan tidak lagi benar benar berkecuali.

“Sudah tentulah Pyongyang yang mempunyai hubungan rapat dengan China – yang menjadi gergasi ekonomi utama dunia – perlu diambil perhatian khusus oleh Malaysia supaya dasar berkecuali Malaysia itu diperkukuh dan diperteguhkan,” katanya dalam kenyataan petang ini.

Tiada masa peningkan kepala – Farah Ann

Semalam Korea Utara mengumumkan negara itu memutuskan hubungan diplomatik dengan Malaysia susulan tindakan Putrajaya mengekstradisi seorang rakyatnya ke AS untuk menghadapi tuduhan pengubahan wang haram.

Kementerian Kuar Korea Utara juga mengingatkan Washington mereka akan “membayar harga” atas tindakan itu dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh agensi berita KCNA.

Pada 9 Mac lalu, mahkamah Malaysia memutuskan seorang lelaki Korea Utara, Mun Chol Myong, boleh diekstradisi ke AS untuk menghadapi pertuduhan pengubahan wang haram.

Mun ditangkap pada 2019 setelah AS menuduhnya melanggar sekatan dengan membekalkan barangan terlarang ke Korea Utara serta terbabit dalam pengubahan wang haram menerusi sejumlah syarikat.

Dia membantah permohonan ekstradisi dengan alasan bahawa tindakan itu bermotif politik.

Kementerian itu menyifatkan tindakan Malaysia sebagai “jenayah tidak boleh dimaafkan” yang didakwa dilakukan kerana tekanan AS.

“Kementerian Luar Korea Utara mengumumkan hubungan diplomatik dengan Malaysia diputuskan sepenuhnya,” lapor KCNA.

Najib Tidak Dapat Dihentikan

Menurut Mohamad Malaysia menjalin hubungan diplomatik erat dengan Beijing pada 1975 melalui lawatan perdana menteri ketika itu, Abdul Razak Hussein.

Bekas menteri pertahanan itu menambah Malaysia tidak boleh dilihat condong kepada kuasa dunia tertentu sebaliknya mesti dilihat kekal berkecuali.

Hal itu kerana kata Mohamad sejak sekian lama Malaysia memainkan peranan yang berkesan di peringkat antarabangsa disebabkan dasar berkecuali yang dipelopori oleh Allahyarham Abdul Razak.

Dasar itu katanya diteruskan oleh perdana menteri selepas itu namun keadaan bertukar di bawah kerajaan hari ini apabila ia mula dipertikaikan.

“Semoga Malaysia kembali kepada asas asasnya sebagaimana diamalkan selama ini,” kata Mohamad.

BN bergerak ‘solo’ pada pilihan raya umum akan datang?

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker