2 MP PKR melompat sokong PN, Parlimen dijangka akan bersidang.

Dua ahli Parlimen PKR keluar parti dan menyatakan sokongan mereka kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, memberikan tamparan hebat kepada Anwar Ibrahim selepas kehilangan sejumlah besar ahli Parlimen pada 2020.

Ahli Parlimen Julau Larry Sng dari Sarawak dan Ahli Parlimen Tebrau Steven Choong yang kini menjadi ahli Parlimen bebas, mengakhiri khabar angin berhubung kesetiaan mereka kepada presiden PKR.

Kedua-dua ahli Parlimen itu bertemu Muhyiddin hari ini untuk menyatakan keputusan mereka.

Ia berlaku sehari selepas tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dari Parti Amanah Negara (Amanah) dilaporkan menyertai PKR.

Sng dan Choong menyatakan sokongan mereka kepada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, dalam satu pertemuan di Pejabat Perdana Menteri pagi tadi.
Pada Sabtu, Setiausaha Agung PKR Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail menyelar tindakan pihak yang didakwa mengugut ahli parlimen pembangkang untuk meraih sokongan.
Namun dalam masa sama, PKR turut menerima penyertaan wakil rakyat parti sekutu mereka dalam Pakatan Harapan (PH).

Turut hadir dalam pertemuan itu ialah Setiausaha Agung Bersatu Hamzah Zainuddin, Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan, termasuk Mohamad Azmin Ali, Zuraida Kamaruddin dan Saifuddin Abdullah, tiga bekas ahli Parlimen PKR yang keluar parti untuk menyertai Kabinet Muhyiddin.

 

Langkah ini dilihat akan menguatkan lagi blok kerajaan sekiranya Dewan Rakyat bersidang semula, selepas ugutan ahli-ahli Parlimen Umno yang setia kepada bekas perdana menteri, Najib Razak untuk menarik kembali sokongan kepada Muhyiddin.

 

Ini menyebabkan jumlah kerusi PKR di Dewan Rakyat berkurangan kepada 36, setahun selepas sekumpulan ahli Parlimen yang diketuai oleh Azmin yang juga bekas timbalan presiden keluar parti menyebabkan berlakunya perubahan kerajaan.

 

PKR memenangi 47 kerusi Parlimen pada Mei 2018.-MN

Zaharin dakwa ‘Kerana mulut Muhyiddin, mungkin binasa undi PN, BN di Sabah’

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker