Selepas berbelanja beli Mercedes baru, kerajaan P Pinang umum RM5 juta besarkan pejabat exco

 

GEORGE TOWN: Sebulan selepas kontroversi membabitkan ketua menteri dan kereta baharunya yang berharga RM458,000, kerajaan Pulau Pinang mengumumkan projek mengubahsuai serta membesarkan pejabat exco kerajaan negeri di Komtar dengan kos hampir RM5 juta.

Tender akan dibuat secara tender terbuka.

Ketua Menteri Chow Kon Yeow berkata pejabat exco tidak diubah sejak 1986 (setahun selepas Komtar disiapkan) dengan setiap satu daripadanya hanya 1,400 kaki persegi.

Katanya, kos keseluruhan untuk mengubah suai pejabat exco di aras 52 dan 53, termasuk memindahkan pejabat berkenaan ke aras 31 untuk sementara waktu, akan menelan belanja kira-kira RM4.95 juta.

“Tiada pengubahsuaian besar dilakukan sejak pejabat exco berkenaan beroperasi pada 1986. Projek yang diluluskan dalam tender terbuka itu akan dilaksanakan dengan mematuhi prosedur sewajarnya.

Sindiket cuci duit (Macau Scam) : Wang tunai RM5 juta disita, 23 kenderaan mewah dirampas

“Projek itu juga akan memacu ekonomi dengan membantu pembida yang berjaya dalam pandemik ini,” katanya dalam kenyataan.

Chow juga mengumumkan bantuan kewangan RM20 juta sebagai tambahan kepada peruntukan RM155.5 juta yang diluluskan tahun lalu untuk membantu mereka yang terkesan akibat pandemik Covid-19.

Katanya, RM50 juta lagi telah diperuntukkan bagi program iSejahtera negeri, untuk menyalurkan bantuan kepada ibu tunggal, warga emas, golongan kurang upaya dan kanak-kanak.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker