K’jaan perlu telus isu edaran vaksin Covid-19

Kerajaan mesti telus sepenuhnya dalam isu pengedaran vaksin Covid-19, kata Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (Ideas).

Ketua Pegawai Eksekutif Ideas Tricia Yeoh berkata ini susulan cadangan supaya Menteri Sains, Teknologi, dan Inovasi, Khairy Jamaluddin tampil memberi penjelasan kepada Jawatankuasa Pengakuan Awam (PAC) dan Jawatankuasa Pilihan Parlimen (PSC) Kesihatan, Sains, dan Inovasi mengenai perolehan pembelian vaksin.

“Melangkah ke hadapan, saya menggesa kerajaan untuk tidak hanya memastikan ketelusan dalam semua tahap pembelian, tetapi juga telus mengenai pengedaran penuh vaksin Covid-19.

“Ini termasuk pemeriksaan dan persetujuan peraturan, dan strategi pengedaran yang dimaksudkan, keutamaan kumpulan populasi, jika ada, berdasarkan urutan apa, serta siapa yang akan menerima vaksin dari mana,” katanya pada satu kenyataan.

Memuji usaha kerajaan memasukkan pemindahan teknologi ke syarikat tempatan sebagai sebahagian daripada rundingannya dengan pengeluar vaksin, Yeoh berkata mesti ada ketelusan dalam pelantikan syarikat tempatan.

“Sangat penting supaya ada ketelusan dalam pelantikan syarikat tempatan yang akan terlibat menyediakan sistem sokongan untuk proses vaksinasi di seluruh negara,” katanya.

Selepas veteran DAP Lim Kit Siang mendesak kerajaan menyatakan kos yang dibayar kepada pengeluar vaksin Pfizer, Khairy hari ini berkata dia bersedia memberi penerangan kepada PAC jika mereka boleh bersetuju dengan perjanjian kerahsiaan.

Lim sebelumnya mendakwa Belgium membayar 20 kali lebih rendah untuk vaksin Pfizer Covid-19 berbanding Malaysia tetapi Khairy menyangkal tuduhan tersebut.

Yeoh berkata, dia berharap PAC dan PSC akan memberi maklum balas positif terhadap tawaran Khairy dalam melaksanakan tanggungjawab parlimen mereka.

Malaysia kini berada di landasan yang betul untuk mengimunisasi 82.2 peratus penduduk, dengan peruntukan AS$504.4 juta (RM2.05 bilion) untuk pembelian vaksin setakat ini.

Pfizer membekalkan 12.8 juta dos ke Malaysia dengan penghantaran bermula pada Februari tahun depan. Diambil dalam dua dos, imunisasi ini akan merangkumi 3.2 juta orang atau 10 peratus penduduk.

Sementara itu, AstraZeneca akan membekalkan 6.4 juta dos vaksinnya ke Malaysia.

Perjanjian dengan Pfizer, AstraZeneca dan Covid-19 Vaccines Global Access Facility (Covax) sudah ditandatangani.

Malaysia juga dalam rundingan akhir dengan Sinovac, CanSino Biologics dan Gamaleya Center untuk membeli vaksin mereka.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker