ADUN DAP kecewa keputusan mahkamah tidak memihak penceroboh tanah

Share

SAMKA anggap perjuangan sia-sia jika pekebun mengalah dengan RPDR

BANGI, 8 Jamadilawal 1442H, Rabu – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tras, Chow Yu Hui menyifatkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan yang menolak semakan kehakiman difailkan 204 pekebun durian Raub, sebagai mengecewakan.

“Hak masuk (ke tanah kebun) tidak diberikan, kami semua rasa hampa,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Namun, ADUN DAP itu berkata, usaha mereka untuk tidak akan terhenti hari ini, bahkan pihaknya akan membuat rayuan.

“Walaupun begitu, perjuangan belum selesai, kami akan membuat rayuan, berjuang sampai ke penghujungnya.

“Saya menyarankan semua pekebun durian, jangan berputus asa disebabkan sedikit kekecewaan dan menandatangani perjanjian dengan Royal Pahang Durian Resources (RPDR), tolong ingat prinsip kita ‘Jangan tandatangan, Jangan tolak-ansur, Jangan putus-asa’.

“Pada akhirnya kebenaran akan terbukti,” katanya lagi.

Sementara itu, dalam kenyataan berasingan, Perikatan Selamatkan Musang King (SAMKA) mendesak agar pekebun tidak menandatangani kontrak dan berkompromi dengan RPDR.

“SAMKA mengumumkan bahawa Mahkamah Tinggi Kuantan menolak permohonan izin untuk semakan kehakiman oleh 204 petani durian dari enam ‘Desa Musang King’ utama, termasuk Sungai Ruan, Sungai Chalit, Sungai Klau, Tras, Sungai Chetang dan Sang Lee.  

“Dengan kata lain, mereka tidak dapat melanjutkan ke tahap semakan kehakiman berikutnya. Para kebun kecewa dengan keputusan itu, namun masih percaya bahawa perjuangan belum berakhir.

“Mereka akan membuat rayuan dan juga akan mengusulkan permohonan untuk menangguhkan semua tindakan penguatkuasaan dan pengusiran,” katanya.

Selain itu, SAMKA turut meminta pekebun untuk tidak tergesa-gesa menandatangani kontrak dengan RPDR kerana kekalahan kecil ini.

“Jika tidak usaha yang dilakukan oleh semua orang sepanjang proses itu akan sia-sia. SAMKA juga mendesak para pekebun untuk bertahan sehingga keadilan akhirnya berlaku,” katanya.

Sebelum ini, dilaporkan bahawa Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Pahang (PKPP) serta RPDR mengadakan usaha sama dan kini menuntut kembali ribuan ekar tanah dari apa yang didakwa sebagai petani durian haram.

Pekebun durian mendakwa mereka dipaksa masuk ke skim usaha sama antara PKPP dan RPDR.

Jangan abaikan 650,000 keluarga pekebun – Najib

One thought on “ADUN DAP kecewa keputusan mahkamah tidak memihak penceroboh tanah

  • December 24, 2020 at 03:26
    Permalink

    Sungguh bodoh dia nie……kan mereka adalah “penceroboh” – tak kan undang2 memihak kpd mereka. Memang sifat ” batu api” ler dia nie

    Reply

Leave a Reply