Kematian Muhammad Adib Mohd. Kassim: Belum ada keadilan – Haniff Khatri

EKORAN keadilan masih belum dicapai untuk Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim ekoran insiden rusuhan yang berlaku di Kuil Sri Maha Mariamman, Petaling, Selangor pada 26 November 2018 lalu, hari ini, ada pihak yang mempersoalkan sampai bilakah keluarga allahyarham Adib perlu menunggu untuk satu keadilan dilaksanakan ke atas kematian anggota Bomba dan Penyelamat negara itu?

Seorang peguam, Haniff Khatri membuat entri yang cukup panjang untuk dihadamkan oleh rakyat Malaysia. Catatan itu dikongsi di SUARA MERDEKA dengan ayat pemula, Rusuhan Kuil Sri Maha Mariamman merupakan insiden rusuhan selama dua hari yang berlaku pada 26.11.2018 hingga 27.11.2018 di kawasan Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya, Petaling, Selangor.

Menurut catatan Haniff, rusuhan itu berpunca daripada perselisihan faham di antara pihak kuil dan pihak pemaju iaitu One City Development Sdn. Bhd. dalam isu pemindahan kuil tersebut.



Kesannya, tulis Haniff, insiden rusuhan ini telah mengakibatkan kerosakan harta benda awam. Rusuhan hari kedua juga, catat Haniff, telah menyaksikan kecederaan parah seorang anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim yang bertugas di Balai Bomba Subang Jaya.

Pada awalnya, menurut hemat Haniff, Allahyarham Adib telah dibantu oleh beberapa individu yang hadir di kuil tersebut dan Adib kemudian dihantar ke Pusat Perubatan Ramsay Sime Darby (juga dikenali sebagai Subang Jaya Medical Center atau SJMC) untuk mendapatkan rawatan.

Suara Merdeka



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker