Ismail beri jaminan ekonomi negara tahun depan tak seteruk negara lain

Ismail beri jaminan ekonomi negara tahun depan tak seteruk negara lain

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memberi jaminan ekonomi negara tahun depan tidak seteruk seperti yang dialami beberapa negara lain.

Bagaimanapun, Perdana Menteri menjelaskan, ketidaktentuan ekonomi pada tahun depan sukar dielakkan memandangkan ia banyak dipengaruhi faktor luaran termasuk perang Russia dan Ukraine.

“Walaupun tahun depan ekonomi dunia tak menentu, tapi saya yakin keadaan ekonomi yang kita ada, kita tidak berada dalam keadaan (teruk) seperti di negara lain.

“Walaupun pertumbuhan ekonomi (tahun depan) tak seperti tahun ini, tapi ia tak teruk seperti negara lain,” katanya berucap pada Majlis Makan Malam badan bukan kerajaan (NGO) masyarakat Tiong Hua Parlimen Jempol di sini, malam ini.

Yang turut sama hadir, Ahli Parlimen Jempol, Datuk Seri Mohd Salim Sharif.

Beliau berkata, keutamaan kerajaan kini adalah untuk memastikan kestabilan politik negara terus mengukuh bagi menjamin negara dapat berdepan dengan keadaan ekonomi yang mencabar.

“Masalah politik yang tak stabil ini, kalau Covid-19 ia boleh menyebabkan ketidakstabilan ekonomi, politik yang tak stabil juga boleh mengakibatkan ketidaktentuan ekonomi.

“Pelabur asing tak akan datang kalau politik tak stabil. Tak pernah berlaku dalam sejarah Malaysia tiga Perdana Menteri dalam sepenggal. Biasa tiga penggal satu Perdana Menteri atau enam penggal satu Perdana Menteri. (Jadi) saya berusaha untuk selesaikan perkara ini,” katanya.

Sejak mengambil alih kerajaan, Ismail Sabri berkata, beliau berusaha mengharmonikan hubungan antara kerajaan dan pembangkang, bagi mengelak terlampau banyak pertelingkahan khususnya dalam Parlimen.

“Kesan daripada MoU (Memorundum Persefahaman), kita lihat Parlimen keadaannya semakin reda. Tidak panas, tidak bergaduh macam dulu. Undang-undang penting dapat dipinda dengan sokongan dua pertiga majoriti macam undang-undang lompat parti.

“Saya juga memperkenalkan slogan Keluarga Malaysia. Kesan gagasan Keluarga Malaysia, saya lihat sehingga hari ini sejak gagasan ini diperkenalkan, kita kurang mendengar polemik agama dan kaum.

“Negara boleh menumpukan usaha memulih dan membangunkan ekonomi sebab kita tidak tumpu perkara tidak penting seperti isu perkauman dan masalah agama serta lain-lain,” katanya. HM

Ismail beri jaminan ekonomi negara tahun depan tak seteruk negara lain


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Wanita ‘korek’ bayi dari perut ibu berdepan hukuman mati

Lelaki panik tangan misteri muncul bawah pintu tandas awam

Pemuda cekik saudara sendiri, gantung mayat pada paip

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker