Pemuda Umno minta KWSP longgarkan syarat permohonan i-Sinar

Pemuda Umno menggesa Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) melonggarkan syarat pengeluaran akaun 1 menerusi i-Sinar, yang disifatkannya sebagai terlalu ketat.

Ketuanya Asyraf Wajdi Dusuki berkata, pihaknya menerima banyak aduan berkenaan syarat yang ditetapkan itu.

Menurut KWSP semalam, pencarum yang layak membuat permohonan adalah mereka yang hilang kerja, diberi cuti tanpa gaji dan tiada sumber pendapatan, akibat penularan wabak Covid-19.

Bagaimanapun, Asyraf berkata ramai yang pendapatannya terjejas tidak termasuk dalam kategori itu.

“Melihat kepada ringkasan syarat permohonan i-Sinar yang dihantar kepada salah seorang pengadu, nampaknya semacam KWSP begitu rigid dan ketat dalam meletakkan syarat pengeluaran akaun 1 pencarum.

“Ramai yang terjejas teruk punca pendapatan tetapi tidak berada dalam kategori diberhentikan kerja atau ditangguh bayaran gaji,” katanya dalam satu hantaran Facebook hari ini.

Katanya, ramai yang berdepan kesukaran akibat kesan Covid-19 dan berharap untuk mengeluarkan simpanan mereka bagi menyelesaikan perbelanjaan dan komitmen yang tertunggak.

“Pemuda Umno mengharapkan ihsan KWSP untuk melonggarkan syarat dan mengambil kira juga masalah rakyat yang ketika ini benar-benar sengsara akibat kekangan pendapatan untuk meneruskan kelangsungan hidup,” katanya lagi.

Sebelum ini, KWSP berkata perincian mengenai i-Sinar akan diumumkan 18 Nov ini, iaitu esok.

Bagaimanapun berdasarkan pengumuman KWSP semalam, para pencarum boleh membuat permohonan pengeluaran akaun 1 bermula Disember ini, dengan pengeluaran pertama pada Januari 2020.

Bagi pencarum dengan baki RM90,000 ke bawah dalam akaun 1, mereka mempunyai akses kepada amaun sehingga RM9,000 dengan pengeluaran pertama sehingga RM4,000.

Bagi pencarum dengan baki RM90,000 ke atas dalam akaun 1 pula, jumlah maksimum yang boleh dikeluarkan adalah RM60,000 dengan pengeluaran pertama sehingga RM10,000.

Bagaimanapun, berbeza dengan skim i-Lestari, pemohon i-Sinar perlu menggantikan semula wang yang dikeluarkan menerusi caruman pada masa akan datang. Mk

Jangan biar skim i-Sinar jadi skim ‘i-Die’, kata Najib

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker