Mahathir mengidap ‘penyakit’ AOP

oleh AZIZI AHMAD

Bagaimana kita cuba memahami pandemik AOP ?

Mahathir menghidap sakit kronik ‘Anwar-0-Phobia’ bertarikh 14 November 2020 mungkin memerlukan ramai berfikir akan kebenarannya.

‘Pegawai perubatan’ yang menulis artikel tersebut adalah seorang ‘aktivis pelukis’ namun lakaran beliau telah mengambarkan apa yang dimaksudkan dengan ‘Anwar-O-Phobia’ .

Diantara ciri penyakit ‘AOP’ yang digariskan adalah

Kesakitan pada sendi anda akan hilang selamanya
KETAHUI LANJUT!→

i) hidup dalam ketakutan terhadap manusia bernama AI.
ii) tak mahu ada orang yang lebih baik dari beliau,
iii) menggunakan kuasa kuku besi selepas berkuasa,
iv) menutup mulut pengkritik-pengkritik pemerintahan beliau.

Intipati kepada demokrasi adalah berusaha melindungi sekumpulan manusia dari minoriti patologi ini. (Ian Hughes dalam buku beliau Disordered Minds).

Prinsip dan institusi demokratik dibentuk untuk membatasi kekuatan individu patologi.

Hughes juga mendapati bahawa pemimpin patologi membenci demokrasi.

Pemimpin patologi juga (setelah mendapat kuasa) akan sedaya upaya untuk membongkar atau mendiskreditkan institusi demokrasi, termasuk kebebasan dan kesahihan akhbar.

Pemimpin patologi sama sekali tidak mahu memahami prinsip demokrasi, kerana mereka menganggap diri mereka lebih unggul, dan melihat kehidupan sebagai perjuangan yang kompetitif di mana yang paling kejam berhak menguasai orang lain.

Patokrasi bukan hanya mengenai individu.

Pemimpin patologi selalu menarik minat orang lain yang mempunyai gangguan keperibadian, yang merebut peluang untuk mendapatkan pengaruh.

Pada masa yang sama, individu yang berakhlak, berempati dan berfikiran adil secara beransur-ansur hilang.

Mereka dikucilkan atau disingkirkan secara sukarela, terkejut dengan perkembangan patologi di sekitar mereka.

Akibatnya, lama-kelamaan patokrasi cenderung menjadi kuat dan melampau.

Ini tidak bermaksud bahawa setiap orang yang menjadi sebahagian daripada pemerintahan patokratik menderita gangguan keperibadian.

Sebahagian besar masalah adalah tarikan yang dirasakan oleh kebanyakan orang terhadap demagog berkarisma.

Anda dapat melihatnya pada Presiden Trump, walaupun terdapat kelemahan yang jelas – narsisisme yang melampau, kurangnya empati dan pandangannya yang sesat dan tidak benar tentang realiti – mengenai gangguan keperibadiannya.

Secara psikologi, ini sangat mirip dengan tarikan guru spiritual, yang sering menarik pengabdian murid yang buta tuli, walaupun tingkah laku yang tidak beretika dan eksploitatif.

Daya tarikan guru dan demagog adalah dorongan mendalam untuk kembali ke keadaan kanak-kanak yang memuja ibubapa yang kelihatan maha kuasa dan sempurna dan dapat mengambil tanggungjawab sepenuhnya untuk kehidupan kita, dan secara ajaib menyelesaikan masalah kita.

Pada masa yang sama, paranoia pemimpin patologi membawa mereka untuk memfitnah kumpulan lain dan mewujudkan ketidak senangan terhadap identiti kumpulan dengan tujuan yang sama.

Adakah Malaysia turut dalam bahaya dan dikuasai oleh patokrasi? Mungkin, tetapi tidak seteruk negara lain.

Bagaimana pula dengan barisan pemimpin Malaysia? Bagi mereka yang tergolong dalam barisan ‘patokrasi’, ini tentu akan menjelaskan kehebatan, kurangnya empati dan prinsip moralnya, keperluannya untuk dikagumi dan kepekaannya terhadap kritikan (semuanya adalah ciri-ciri gangguan keperibadian narsis).

Tetapi kita harus ingat bahawa patokrasi hanya berkembang kerana kita tidak mengambil langkah yang mencukupi untuk melindungi diri kita daripada pemimpin patologi.

Kita perlu memelihara dan memperkukuhkan institusi dan proses demokrasi kita untuk memastikan bahawa kita dilindungi dari minoriti psikopat dan narsisis dengan nafsu yang tidak dapat dipuaskan. Kita perlu memastikan bahawa demokrasi kita tidak berubah menjadi patokrasi.

Kita memerlukan langkah berjaga yang ketat untuk menyekat pencapaian kekuasaan. Kita hendaklah menentang jenis mereka yang paling menginginkan kekuasaan, yang paling kejam dan tidak berempati; tidak boleh dibiarkan mencapai kedudukan yang berkuasa.

Semua pemimpin yang berpotensi (atau anggota kerajaan) harus dinilai dengan teliti oleh ahli psikologi untuk menentukan tahap empati, narsisisme atau psikopati mereka dan dengan itu menentukan kesesuaian mereka untuk berkuasa. MD

Anwar Memilih Jalan Sendiri Selepas Dikhianati Mahathir Buat Kali Kedua

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker