Mesir temui lebih 100 keranda kuno yang masih kukuh · MYKMU.NET

Mesir temui lebih 100 keranda kuno yang masih kukuh

Share
Lebih 100 keranda kuno yang masih kukuh di temui di Saqqara, Mesir yang dianggap sebagai satu penemuan terbesar tahun ini. - Foto AFP

SAQQARA, MESIR: Mesir mengumumkan penemuan lebih 100 keranda yang masih kukuh iaitu harta karun kuno yang dianggap sebagai satu penemuan terbesar tahun ini.

Keranda kayu yang tertutup itu dikatakan adalah milik pegawai tinggi Mesir purba.

Ia ditemui di tiga kubur pada kedalaman 12 meter di perkuburan Saqqara di selatan Kaherah.

Ahli arkeologi membuka satu keranda untuk mendedahkan seorang mumia dibungkus dengan kain kafan yang dihiasi dengan gambar hieroglif berwarna terang.

Penemuan terbesar itu berlaku kira-kira sebulan selepas ahli arkeologi di kawasan itu menjumpai 59 keranda kayu lain yang terpelihara dan bertutup, dipercayai berusia 2,500 tahun yang lalu.

Menteri Antik dan Pelancongan, Khaled al-Anany, berkata Saqqara masih belum mendedahkan semua isinya kerana ini adalah harta karun.

“Kerja menggali masih diteruskan. Setiap kali kita mengosongkan serpihan kubur, kita menjumpai jalan masuk ke tempat lain.

“Lebih 40 patung dewa kuno dan topeng penguburan juga ditemui,” katanya.

Katanya, penemuan itu akan diedarkan ke beberapa muzium di Mesir termasuk Muzium Besar Mesir yang belum dibuka di dataran tinggi Giza.

Beliau mengaitkan banyak penemuan di Saqqara dalam kerja penggalian yang dilakukan dalam beberapa tahun ini, malah akan mengumumkan beberapa penemuan baharu.

Ahli arkeologi juga berharap dapat menemui bengkel kuno untuk pembuatan keranda kayu untuk mumia tidak lama lagi, menurut Mostafa Waziri iaitu Setiausaha Agung Majlis Tertinggi Antikuiti.

Mesir berharap penemuan arkeologi akan mendorong pelancongan, iaitu sektor yang mengalami banyak kejutan sejak pemberontakan tahun 2011 hingga wabak COVID-19 hari ini. – AFP

Fosil Dinosaur Berusia 125 juta Tahun Ditemukan Di China

Arah pekerja rogol isteri

Leave a Reply