Lim Guan Eng kesal Azhar mahu panggil polis

Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng, kesal Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Azhar Azizan Harun, mahu memanggil polis bantuan untuk mengeluarkan Ahli Parlimen Kepong, Lim Lip Eng, dari Dewan Rakyat.

Katanya, ia “agak keras” walaupun Lip Eng akhirnya akur dengan arahan Azhar.

“Panggil polis adalah perkara yang tidak harus berlaku kerana ia mencemar dan mencabar keunggulan Parlimen. Sepatutnya perkara ini boleh diselesaikan,” katanya pada sidang media di Parlimen.

Lip Eng diarah keluar Dewan Rakyat dan digantung 5 hari daripada sidang Parlimen, selepas menyifatkan keputusan Timbalan YDP Azalina Othman Said berkenaan komen Ahli Parlimen Bintulu, Tiong King Sing, terhadap Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah sebagai “bodoh”, dan mendakwa Azhar bersekongkol dengan Tiong.

Lim mahu Azhar membuat keputusan baharu berkenaan komen Tiong, mengatakan Azalina membuat keputusan “bodoh” kerana tidak minta Tiong menarik balik komen mendakwa Hisham “takut mati” kerana tidak turun padang melawat hospital.

“Kamu keluar sekarang. Anda keterlaluan, saya panggil polis. Setiausaha Dewan Rakyat, sila panggil polis. Saya ada kuasa untuk panggil polis,” kata Azhar ketika kejadian.

Sementara itu, Lim yang juga setiausaha agung DAP berkata pihaknya menyokong gesaan mengkaji semula keputusan Azalina berkenaan komen Tiong.

Baginya, Azhar dan timbalannya membiarkan Hisham dimalukan Tiong.

“Satu usul akan dibentangkan oleh Ahli Parlimen Jelutong, RSN Rayer… Kita minta Bintulu menarik balik ungkapan, celaan dan penghinaan terhadap Noor Hisham,” katanya.

Sebelum ini, Azalina membenarkan Tiong menjelaskan komennya atau memohon maaf.

Tiong berkata tidak berniat jahat terhadap Hisham, sebaliknya hanya mengetengahkan rasa tidak puas hati orang ramai terhadap kerajaan berhubung respons terhadap wabak Covid-19. FMT

Keluar sekarang atau saya panggil polis

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker