Isteri minta Trump terima, anak desak cabar keputusan

Washington: Keluarga dan penyokong rapat Donald Trump mula berpecah apabila sebahagiannya meminta Presiden Amerika Syarikat itu menerima kekalahannya kepada Joe Biden, manakala yang lain mendesak beliau terus berjuang.

Menantu yang juga penasihat kanannya, Jared Kushner dilapor sudah mendekati Trump untuk memintanya supaya mengakui kekalahan dalam pilihan raya presiden itu, kata dua sumber kepada CNN.

Sementara, isteri Trump, Melania dikatakan memberitahu masanya sudah tiba untuk presiden sepenggal terbabit menerima keputusan pilihan raya.



Bagaimanapun, dua anak lelaki sulung Trump, Donald Jr dan Eric mendesak bapa mereka serta sekutu parti Republikan dan penyokong, menolak keputusan pilihan raya itu secara terbuka.

Selepas kalah Trump memilih untuk bermain golf

Pasukan itu merancang untuk menyebar mesej (tidak disokong sebarang bukti hingga kini) bahawa tempoh sepenggal presiden telah dicuri hasil daripada rasuah dalam pengundian.



Satu daripada langkah yang dirancang adalah mengemukakan maklumat pengundi mati yang didakwa undiannya diambil kira dan adakan perhimpunan bagi menyokong dakwaan itu, menurut sumber lagi.

Matlamatnya adalah menimbulkan keraguan munasabah terhadap keputusan pilihan raya, sekali gus mendesak setiausaha membuka siasatan atau membuat kiraan undi semula, yang mana ia akan memanjangkan lagi proses dan berpotensi memberi lebih masa kepada Trump untuk prosedur mencabar keputusan di mahkamah.

Bagaimanapun, pemeriksaan fakta dibuat CNN terhadap dakwaan undi orang mati di Michigan oleh wakil parti termasuk ahli keluarga Trump, penyokong iaitu bekas Speaker, Newt Gingrich dan bekas pemangku Pengarah Perisikan Nasional, Richard Grenell tidak menemui apa-apa.

Analisis dibuat menunjukkan dakwaan itu tidak berlaku seperti maklumat tersebar.



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker