Pilihan raya AS: Trump failkan tuntutan mahkamah di 3 negeri

WASHINGTON: Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump memfailkan tuntutan mahkamah semalam di Pennsylvania, Michigan dan Georgia.

Ia memandangkan beliau berada di belakang calon Demokrat, Joe Biden untuk mendapatkan 270 undi elektoral yang diperlukan untuk memenangi persaingan ke Rumah Putih.

Tuntutan baharu itu bergabung dengan cabaran undang-undang oleh Republikan di Pennsylvania dan Nevada, menuntut akses yang lebih baik bagi pemerhati kempen ke lokasi undian diproses dan dikira serta menimbulkan kebimbangan mengenai undian yang tidak hadir.



Kempen Trump juga berusaha untuk campur tangan dalam kes Pennsylvania di Mahkamah Agung yang membahas apakah undi yang diterima hingga tiga hari selepas pilihan raya boleh dikira, kata wakil pengurus kempen Trump, Justin Clark.

Trump akan buat kenyataan, dakwa menang besar

Tindakan itu menunjukkan strategi undang-undang yang muncul bahawa bahawa Trump telah memberi isyarat selama berminggu-minggu bahawa beliau akan menyerang proses integriti pengundian di negeri-negeri di mana keputusannya menunjukkan beliau kalah.



Kempennya juga mengumumkan bahawa mereka akan meminta pengiraan semula di Wisconsin.

Pengurus kempen, Bill Stepien berkata, penyelewengan berlaku di beberapa daerah Wisconsin tanpa memberikan perincian.

Sementara itu, Biden mengatakan pengiraan harus diteruskan di semua negeri, sambil menambahkan ‘tidak ada sesiapa yang akan mengambil demokrasi dari kita selama-lamanya’. – AGENSI



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker