“DatangIah Tengok Keadaan Saya..” – Rayuan Datuk M. Daud Kilau Pada Semua Ekoran Kesihatan Makin Merosot

Share

BAGAN DATUK: Kesihatan semakin merosot ditambah pendapatan terjejas selepas empat tahun tidak dapat membuat persembahan pentas.

Demikian nasib menimpa penyanyi veteran, Datuk M. Daud Kilau ketika merayu bantuan pelbagai pihak dengan wang simpanannya banyak dihabiskan membeli ubat. Menurut seniman berusia 83 tahun itu, kesihatannya semakin merosot sejak beberapa tahun lalu kerana menghidap kencing manis, sakit pinggang dan jantung tidak stabil

Sejak mengaIam komplikasi membuanng air keciI pada 2016, tahap keslhatan seniman tersohor, Datuk M Daud Kilau ini semakin merosot. Sejak dari tempoh itu, Raja GeIek negara itu sudah tidak mampu lagi menghiburkan orang ramai, kuudratnya makin terbatas.

Lantaran keuzuran itu juga, penghibur berusia 83 tahun itu lebih banyak menghabiskan masa di rumah selain memberi fokus pada usaha memulihkan penyakltnya.

“Saya hanya mahu menghabiskan sisa iini, berapa lama lagi Allah bagi saya,” kata penyanyi yang sangat msyhur dengan lagu Cek Mek Molek ini lagi.Saya juga menghidap sakit kencing manis, kebas kaki dan tangan serta pinggang yang rasanya sakit sangat.

“Saya dah tak Iarat nak berdiri dan bergeIek di atas pentas lagi. Tak boleh nak buat persembahan lagi,” kata Datuk M Daud meluahkan penderitaan yang ditanggung. Lantaran kudrat yang tidak mengizinkan, Datuk M Daud terpaksa menoIak banyak tawaran menyanyi biarpun hanya dikehendaki duduk di pentas sambil menyanyi.

Beliau yang menetap di kampung halamannya, Kampung Sungai Balai, Bagan Datoh, Perak pernah mengusahakan tenaman kelapa matang dan koko. Namun tanaman yang diusahakannya tak menjadi disebabkan keadaannya yang sudah tidak Iarat. Dia berharap peminat mendoakan kesihatannya dan bantuan diberikan kepadanya bagi membantu meneruskan kehidupan seharian.

“Setiap kali kalau rindukan peminat, saya tatap koleksi baju labuci yang masih saya simpan dengan rapi,” tambah Datuk M Daud lagi.

Leave a Reply