Satu persoalan, adakah Mahathir mengatasi undang-undang?

Satu persoalan, adakah Mahathir mengatasi undang-undang?

Satu persoalan, adakah Mahathir mengatasi undang-undang?
Satu persoalan, adakah Mahathir mengatasi undang-undang?

Hingga kini Kerajaan Madani pimpinan Anwar Ibrahim tidak berani sentuh Mahathir.

Pada tahun 2004, Kerajaan BN pernah mengakui kesilapannya berhubung laporan polis Anwar Ibrahim terhadap skandal Perwaja Steel.

Majoriti Ahli Parlimen terkejut apabila mantan Perdana Menteri merangkap Menteri Keselamatan Dalam Negeri Abdullah Ahmad Badawi menafikan di Parlimen pada 31 Mei 2004 bahawa Anwar pernah membuat sebarang laporan polis berhubung skandal kewangan melibatkan Perwaja Steel milik kerajaan.



Kita masih ingat, Abdullah kemudian menjawab kepada Ahli Parlimen Teresa Kok (DAP-Seputeh) mengapa polis tidak merekodkan sebarang kenyataan daripada Anwar apabila bekas Pengarah Urusan Perwaja Eric Chia didakwa atas tuduhan pecah amanah jenayah.

Penafian Abdullah sebelum ini amat mengejutkan kerana skandal Perwaja adalah penipuan kewangan terbesar dan paling terkenal di Malaysia dan merupakan bahagian utama kempen anti-rasuah Anwar.
Beliau sering merujuk laporan polisnya dengan pertuduhan eksplisit bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad sebagai pelaku terbesar.


DISYORKAN UNTUK ANDA :

Mahathir “phobia” bila dengar nama UMNO




Jadi bagaimana Abdullah boleh tidak menyedari laporan polis Anwar itu? Walaupun orang bawahannya telah tersalah maklum, beliau sendiri tidak sepatutnya melupakannya. Beliau benar-benar tidak menyangka bahawa hal ini boleh melepaskan diri dengan jawapan yang tidak jujur ​​itu. Kesilapan Abdullah masih menjadi misteri bagi kita.

Mengetepikan misteri itu, Abdullah masih berhutang jawapan yang sewajarnya kepada Parlimen mengapa polis atau SPRM gagal menemu bual Anwar, sedangkan yang kedua telah pun membuat laporan polis yang menggariskan pengurusan penipuan Perwaja dengan Mahathir sebagai puncak.

Kegagalan SPRM untuk menyoal Anwar adalah lebih membingungkan, kerana selain menjadi penuduh utama, Anwar sepatutnya dianggap sebagai sumber maklumat yang tidak ternilai mengenai kes ini.

Lagipun, beliau yang mengarahkan dan menyelia siasatan terhadap Perwaja sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan yang mempengerusikan jawatankuasa kabinet mengenai pengurusan dan disiplin ketika itu.



Perbicaraan Perwaja sekarang berbau sandiwara dan penyamaran. Selepas lapan tahun penyiasatan yang panjang terhadap tujuh tahun pengurusan penipuan yang telah mengosongkan tabung awam sebanyak lebih RM10 bilion, apa yang kita lihat di kandang tertuduh ialah seorang Eric Chia yang miskin, yang dituduh memberi kebenaran secara tidak jujur ​​(ingatlah, bukan membodek ) bayaran sebanyak RM0.076 bilion.


DISYORKAN UNTUK ANDA :DISYORKAN UNTUK ANDA :

Tidak mengejutkan jika PAS “Go Solo” pada PRU16.




Jadi, Chia didakwa kerana salah membuang kacang. Bagaimana pula dengan berbilion-bilion dan berbilion-bilion yang telah pergi ke longkang melalui penipuan dan rasuah? Bagaimana pula dengan banyak orang jahat yang menghisap dari mata air yang tidak habis-habisnya yang penuh dengan kekayaan selama lebih sedekad?
Adakah polis dan SPRM kita sebegitu lemah atau betul-betul tidak ada banci di Perwaja? Jika jawapannya negatif dalam kedua-duanya, maka seseorang yang tinggi dan perkasa pasti telah mendalangi wayang kulit selama ini untuk menyembunyikan gunung kekotoran.

Dalam mengakui bahawa terdapat laporan polis oleh Anwar, jawapan Abdullah seterusnya berkata, bahawa polis telah merujuk perkara itu kepada SPRM, yang siasatannya menyebabkan Chia didakwa.

Jika Abdullah berpendapat bahawa jawapan yang dikatakan ini sudah memadai, dia silap besar. Jawapannya telah meleset sama sekali isu utama persoalan mengapa pegawai penyiasat untuk kes ini dengan teliti menjauhkan diri daripada Anwar sedangkan yang kedua itu sepatutnya ditemu bual dengan keutamaan sebagai saksi berpotensi dan sumber maklumat.

Malah, pengiktirafan Abdullah terhadap laporan polis Anwar membawa kepada satu lagi persoalan yang sama penting: mengapa tertuduh utama Mahathir dibiarkan sama sekali tidak disentuh oleh polis dan SPRM?



Bagaimana Abdullah boleh mendakwa bahawa SPRM telah bertindak sewajarnya terhadap laporan Anwar sedangkan Mahathir tidak disoal siasat? Bukankah Mahathir berpotensi menjadi penjenayah di samping Chia dalam skandal ini? Adakah Mahathir mengatasi undang-undang?

Kita sudah bosan menonton wayang kulit Mahathir; kita telah berharap bahawa kita akan terhindar daripada persembahan yang sama daripada Abdullah. Dengan peredaran masa, semakin jelas bahawa harapan ini adalah ilusi.

Walaupun eksekutif dan badan kehakiman telah gagal untuk meningkatkan kedaulatan undang-undang di bawah kepimpinan baharu Abdullah pada ketika itu, kita digalakkan untuk melihat Parlimen yang agak dicergaskan semula.

Kepulangan pemimpin veteran pembangkang Lim Kit Siang, ditambah pula dengan kepimpinan Abdullah yang lebih berperikemanusiaan telah membawa sedikit harapan Parlimen kita kembali kepada peranan perlembagaannya.



Diharapkan Ahli Parlimen yang teliti akan terus bertungkus-lumus ke arah Parlimen yang lebih bermakna, dan pertanyaan yang dimulakan oleh Ahli Parlimen Teresa Kok mengenai laporan polis Perwaja Anwar akan terus diusahakan tanpa henti sehingga membuahkan hasil.

https://www.facebook.com/profile.php?id=100084161465144&__cft__[0]=AZWLxBJE1_arxQdqEnrIU8qC52qDGBY7trefeP_JEzKV3S3Mn4liMcgx8fjDoc8fQRmcbc027kKQQWEaJTjbyY0vgpMvY5T98rFmQ6M3bFxfz6qupIl3201erjuyw4634pgo8ezLTdd_cAB8CF6yaZbPNeTUpCWtJ_5Oz7oBPfvnRg&__tn__=-UC%2CP-R

Karya  – Zakariya Mohamad

Satu persoalan, adakah Mahathir mengatasi undang-undang?

 


DISYORKAN UNTUK ANDA :

LAWATI LAMAN FACEBOOK KAMI :

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Pertembungan Mahathir Dengan Muhyiddin Atau Hamzah Dengan Azmin Dalam Pemilihan PPBM

 

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker