NGO alam sekitar bantah projek sawit di Hutan Kuala Nerus

NGO alam sekitar bantah projek sawit di Hutan Kuala Nerus

Persatuan Aktivis Sahabat Alam (Kuasa) membantah projek Pure Green Development Sdn Bhd untuk membangunkan ladang kelapa sawit baru di kawasan hutan di daerah Kuala Nerus, di Terengganu.

Pengerusi Kuasa, Hafizudin Nasarudin berkata projek tersebut jelas tidak mampan untuk alam sekitar.



“Kita membantah sekeras-kerasnya projek tersebut dan kalau boleh janganlah buat kerana kawasan yang ingin dibangunkan itu memang tak sesuai.

“Satu, dia merupakan kawasan hutan semulajadi dan yang kedua hutan itu adalah hutan paya gambut, iaitu hutan yang paling sensitif dalam negara kita.

“Yang ketiga, kita dekat Malaysia ini tak banyak dah hutan paya gambut ini, jadi kita perlu selamatkan hutan paya gambut ini,” katanya kepada Malaysiakini.

Jelas Hafizudin, hutan paya gambut sangat penting kepada alam sekitar kerana ia bertindak sebagai ‘span’ karbon dioksida selain menjadi penebat kepada masalah banjir.



“Termasuklah isu-isu dia adalah habitat kepada hidupan liar dan ekosistem yang penting. Jadi, apabila ia digantikan dengan sawit memang ia tak boleh berlaku,” tegasnya.

Menurut Hafizudin, negara juga akan berdepan masalah besar sekiranya pelaksanaan ladang kelapa sawit di hutan paya gambut tersebut tidak diurus tadbir dengan baik.

“Kita tahu, kalau di Indonesia masalah terbesar industri sawit ini adalah apabila mereka buat di hutan paya gambut dan apabila hutan ini dibuka dan pokok-pokok asalnya tak ada kemudian ditanam dengan sawit satu hari nanti sampai tempoh matang mereka kena salin balik (tanaman sawit ini) dan kita bimbang mereka bakar sawit terbabit.

“Ada di kalangan peneroka-peneroka sawit ini akan ambil jalan mudah dengan membakar. Apabila dibakar kawasan bekas hutan gambut itu, ia memang susah untuk dipadam, dan ia akan mengakibatkan pembakaran hutan yang teruk dan juga jerebu yang teruk,” jelasnya.



Tidak mampan dari segi ekonomi

Malah, Hafizudin menegaskan sekiranya projek terbabit diteruskan dia yakin hasil tanaman tersebut tidak akan dapat dieksport ke luar negara.

“Kerana ada SPO (program minyak sawit mampan) dengan Minyak Sawit Mampan Malaysia (MSPO), dia tak akan certified sawit ini untuk dieksport ke luar negara.

“Jadi, memang projek sawit ini sangat tidak mampan kepada alam sekitar dan dari segi ekonomi. Jadi, kesimpulannya memang kita membantah sekeras-kerasnya projek ini dan gesa pihak kerajaan negeri Terengganu tidak meluluskan projek ini dan pihak pemaju yang didukung oleh kerabat Sultan Terengganu ini buatlah di kawasan yang lain.



“Banyak lagi tanah-tanah lapang dan tanah terbiar yang lain, khususnya yang di luar hutan simpan, luar daripada hutan paya gambut boleh dibuat projek ini,” katanya.

Malah, Hafizudin berkata kerajaan pusat menerusi Kementerian Perladangan dan Komoditi juga telah maklumkan dan berjanji bahawa tiada lagi pembukaan ladang baru bagi tanaman kelapa sawit di kawasan hutan, khususnya kawasan hutan simpan dan juga kawasan hutan semula jadi, termasuk hutan paya gambut.

“Itu janji menteri, jadi bagaimana boleh ada kelulusan di peringkat negeri?” soalnya.

Jangan salah guna kuasa



Tegas Hafizudin lagi, Jabatan Alam Sekitar juga sebenarnya tidak boleh luluskan laporan penilaian impak alam sekitar (EIA) projek itu.

“EIA ini tak boleh diberi kelulusan dan saya gesa kerabat Sultan Terengganu ini jangan salah gunakan kuasa dan posisi dia untuk menghalalkan projek ini.

“Projek ini memang tak mampan untuk alam sekitar dan sangat-sangat tak sesuai dan kita membantah sekeras-kerasnya projek tersebut,” tegasnya.

Tambahnya, dia juga hairan kenapa negeri Terengganu masih lagi mahu memusnahkan hutan bagi tujuan sumber ekonomi.



Sedangkan, katanya Terengganu mempunyai royalti petroleum.

“Tak cukup lagi ke (hasil) daripada royalti petroleum itu untuk menjana ekonomi negeri? Sampai bila nak kacau hutan ini sebab kalau Kelantan kita fahamlah sebab tidak ada royalti petroleum, dia masih mengharapkan sumber daripada pembalakan, perlombongan, perladangan dan sebagainya.

“Tetapi Terengganu ini duit dah banyak tapi masih lagi nak manipulasi hutan. Jadi, kita tak setujulah dan kita menyanggah keputusan kerajaan negeri dan juga syarikat ini sendiri,” katanya.

Malaysiakini sebelum ini melaporkan syarikat Pure Green Development Sdn Bhd mengemukakan EIA dua bulan yang lalu untuk membangunkan ladang kelapa sawit di kawasan hutan di daerah Kuala Nerus.

Projek itu menimbulkan kontroversi kerana selain dijangka memberi kesan terhadap hutan, kebimbangan turut timbul terhadap risiko banjir dan gangguan bekalan air semasa musim kemarau.

Pure Green Development dimiliki oleh adinda kepada Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin.

EIA itu juga mendedahkan syarikat berbeza yang dimiliki oleh sultan sedang membersihkan hutan di kawasan bersebelahan.

Merugikan negara

Mengulas lanjut, aktivis Alam Sekitar dan Naib Presiden EcoKnights Amlir Ayat berkata pelaksanaan projek terbabit hanya akan memberi dampak negatif yang amat besar akibat kehilangan kawasan hutan paya gambut dara seluas 2,229 hektar itu.

“Ini ialah gangguan terhadap bekalan air, banjir dan kebakaran hutan. Hutan paya gambut berfungsi sebagai penyimpan air atau ‘span’ yang sangat berkesan yang mampu meminimumkan risiko banjir.

“Ketiadaan ekosistem ini pasti meningkatkan risiko limpahan air yang akan membanjiri kawasan di sekitarnya yang pasti menyukarkan kehidupan rakyat tempatan untuk tempoh yang panjang. Fungsi pengimbuhan air bawah tanahnya (groundwater recharge) juga akan terjejas dan mengancam kestabilan kitaran hidrologi di kawasan tersebut,” Jelasnya. Mk

NGO alam sekitar bantah projek sawit di Hutan Kuala Nerus

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

‘Penat aku bela, tiba-tiba anak legenda JDT, kepala hatok hang’

Fazura bagi ‘hint’ lagi?

Polis UK pakai Proton Waja (Video)

Putera Raja Thailand jadi tukang kebun di Indonesia

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker