Nota diplomatik bocor: Ini penjelasan Wisma Putra

Pendirian M'sia isu Laut China Selatan tak berubah

Nota diplomatik bocor: Ini penjelasan Wisma Putra

Pendirian Malaysia terhadap isu Laut China Selatan tidak pernah berganjak, kata Kementerian Luar Negeri.

Dalam satu kenyataan kementerian itu berkata Malaysia akan terus mempertahankan kedaulatan, hak-hak kedaulatan serta kepentingannya di kawasan maritim negara berdasarkan kepada Peta Malaysia 1979.



“Pendekatan Malaysia ini adalah selaras dengan prinsip undang-undang antarabangsa yang diiktiraf sejagat termasuk Konvensyen Undang-Undang Laut Antarabangsa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nations Convention on the Law of the Sea – UNCLOS) 1982,” katanya.

Wisma Putra menjawab isu kebocoran nota diplomatik daripada Kementerian Luar Negeri China yang dialamatkan kepada kedutaan besar Malaysia di Beijing.

Nota bertarikh 18 Feb itu menuntut Malaysia menghentikan serta-merta semua aktiviti di kawasan yang kaya dengan minyak di perairan Sarawak.

Nota tersebut diterbitkan dalam sebuah laporan oleh Philippine Daily Inquirer minggu lalu, yang menyatakan bahawa ia diperoleh daripada seorang wartawan Malaysia yang meminta untuk dirahsiakan identitinya.



Nota tersebut membantah penerokaan minyak dan gas oleh Malaysia di Beting Raja Jarum dan Beting Patinggi Ali (dirujuk sebagai Beikang Ansha dan Nankang Ansha dalam nota tersebut), yang merupakan terumbu yang merupakan sebahagian daripada Kepulauan Spratly dan didakwa oleh Malaysia sebagai sebahagian daripada zon ekonomi eksklusifnya.

China mendakwa aktiviti penerokaan Malaysia itu merupakan tindakan unilateral yang melanggar hak China ke atas kawasan tersebut, dan melanggar Deklarasi tentang Tata Laku Pihak-Pihak Berkepentingan di Laut China Selatan (DOC) serta Konvensyen Undang-Undang Laut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNCLOS).

China mendakwa mempunyai hak ke atas sebahagian besar Laut China Selatan melalui apa yang dikenali sebagai “Garis Sembilan Putus”, termasuk Kepulauan Spratly.

Perlu diingatkan bahawa tribunal yang dibentuk di bawah UNCLOS telah menolak tuntutan China ke atas Kepulauan Spratly, walaupun kes tersebut berkaitan dengan bahagian lain dari kepulauan tersebut yang dituntut oleh China dan Filipina.



Selain Malaysia, China dan Filipina, negara dan wilayah lain yang membuat tuntutan wilayah ke atas pelbagai bahagian Kepulauan Spratly termasuk Brunei, Taiwan, dan Vietnam.

Walaupun menyatakan “ketidakpuasan hati yang kuat” terhadap penerokaan minyak dan gas oleh Malaysia, nota tersebut juga mengundang Malaysia untuk berdialog dan bekerjasama.

“China sangat menghargai hubungan China-Malaysia, dan terbuka untuk menyelesaikan pertikaian maritim secara damai melalui dialog, melancarkan mekanisme rundingan China-Malaysia untuk menyelesaikan isu maritim secepat mungkin, mempromosikan kerjasama praktikal di laut termasuk pembangunan minyak dan gas bersama, serta memelihara keamanan dan kestabilan di Laut China Selatan serta momentum positif dalam hubungan China-Malaysia,” kata nota tersebut.

Mengulas mengenai kebocoran itu, Wisma Putra berkata kementerian luar negeri sedang menjalankan siasatan dalaman tentang kebocoran maklumat terperingkat tersebut.



“KLN juga akan membuat laporan polis supaya siasatan turut dapat dibuat oleh pihak berkuasa berkenaan dengan segera.” ujarnya.

Menurutnya, kedua-dua buah negara juga telah menzahirkan iltizam dan komitmen bagi menyelesaikan sebarang isu secara aman menerusi konsultasi dan dialog dengan menggunakan platform sedia ada dan juga melalui saluran diplomatik, tanpa pertelingkahan atau kekerasan.

“Ini selaras dengan peruntukan-peruntukan yang termaktub di dalam Deklarasi Tatalaku Pihak-Pihak di Laut China Selatan (DOC) yang menekankan penyelesaian kepada pertelingkahan secara aman, tanpa ancaman atau kekerasan,” tegasnya.

Wisma Putra turut menegaskan bahawa Malaysia kekal komited dalam rundingan antara negara ASEAN dan China bagi memuktamadkan COC yang substantif dan efektif serta selaras dengan peruntukan UNCLOS 1982.



“Mulai Ogos 2024, Malaysia dan Republik Rakyat China merupakan pengerusi bersama selama tiga tahun bagi mesyuarat ASEAN dan China berkaitan pelaksanaan DOC dan rundingan bagi memuktamadkan COC,” katanya. Mk

Nota diplomatik bocor: Ini penjelasan Wisma Putra

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



‘Penat aku bela, tiba-tiba anak legenda JDT, kepala hatok hang’

Fazura bagi ‘hint’ lagi?

Polis UK pakai Proton Waja (Video)

Putera Raja Thailand jadi tukang kebun di Indonesia

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker