Bekas Lans Koperal polis kini jaga parkir

Hilang kerja kerana rasuah

Bekas Lans Koperal polis kini jaga parkir

SHAH ALAM: Bekas anggota polis berpangkat Lans Koperal, dipenjara sehari dan denda RM6,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini, hari ini kerana menerima wang berjumlah RM3,000 untuk melepaskan seorang lelaki warga asing yang ditahan di lokap berpusat Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam, dua tahun lalu.

Hakim, Datuk Anita Harun, menjatuhi hukuman itu selepas tertuduh, S Kabilann, 34, mengaku bersalah atas pertuduhan pilihan yang dikemukakan terhadapnya.



Mahkamah turut memerintahkan hukuman penjara tambahan enam bulan sekiranya tertuduh gagal membayar denda yang dikenakan dan tertuduh membayarnya.

Kabilann didakwa ketika kejadian sebagai anggota polis berpangkat Lans Koperal di IPD Shah Alam, menerima wang tunai RM3,000 menerusi akaun bank miliknya daripada seorang lelaki berusia 47 tahun yang diketahui mempunyai kaitan dengan tugasnya.

Perbuatan itu dilakukan di sebuah cawangan bank di Kapar pada 13 Disember 2022 seterusnya melakukan kesalahan mengikut Sesyen 165 Kanun Keseksaan.

Sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.



Mengikut fakta kes, tertuduh semasa kejadian bertugas di cawangan lokap Berpusat IPD Shah Alam telah menakut-nakutkan seorang lelaki yang akan bertindak sebagai penjamin terhadap seorang warga Nepal yang ditahan atas pergaduhan bersenjata yang mana lelaki itu boleh dihukum penjara beberapa tahun.

Tertuduh telah menghubungi lelaki itu dan meminta dia memasukkan RM3,000 dalam akaun miliknya bagi melepaskan warga Nepal berkenaan.

Tertuduh yang tidak diwakili peguam merayu agar hukuman paling ringan susulan tidak mempunyai pekerjaan tetap sejak dua tahun lalu selepas dibuang kerja.

“Saya kini hanya penjaga parkir dan menyara kedua ibu bapa dan dua anak yang masih kecil,” katanya.



Timbalan Pendakwa Raya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Muaz Ahmad Khairuddin, memohon hukuman berat kerana pengakuan bersalah tertuduh hanya bersifat pilihan.

“Mohon mahkamah melihat status tertuduh semasa kejadian adalah penjawat awam yang menyalahgunakan amanah yang diberikan kepadanya. Jadi hukuman yang diberi adalah sebagai pengajaran kepada tertuduh dan masyarakat,” katanya. BH

Bekas Lans Koperal polis kini jaga parkir

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

UMNO bukan parti abah saya

Pesta ‘clubbing’ di hadapan masjid biadap dan dikecam



Fenomena ‘Barkoba’ datang sekali, Bell terkejut tembusi tiga kategori ABPBH 36

Filem lucah terpapar pada ruang iklan awam gemparkan penduduk [VIDEO]



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker