Fokus isu lebih besar bukan haram komik, Zaid beritahu Pemuda Umno

Fokus isu lebih besar bukan haram komik, Zaid beritahu Pemuda Umno

Bekas menteri undang-undang, Zaid Ibrahim mengkritik Pemuda Umno atas reaksi terhadap keputusan kerajaan untuk menarik balik larangan terhadap buku komik oleh bekas ahli DAP yang didakwa mempromosikan komunisme.

Zaid berkata, jika Pemuda Umno benar-benar serius mahu melindungi sensitiviti majoriti, mereka sepatutnya bermula dengan mengharamkan suami muslim daripada menceraikan isteri dengan melafazkan talak menerusi video atau WhatsApp.



Beliau merujuk kes baru-baru ini seorang penyanyi terkenal diceraikan oleh suaminya melalui rakaman video yang dibuat oleh lelaki tersebut.

Apa yang akan difikirkan oleh masyarakat tentang kami, lelaki Muslim, yang tidak berani menceraikan isteri di hadapan saksi yang sah? katanya dalam satu hantaran di X.

“Apa yang akan difikirkan masyarakat tentang agama kami yang membenarkan cara cerai yang begitu tidak bertanggungjawab, ke atas isteri kami, ibu kepada anak-anak kami?

Pemuda Umno sepatutnya memberi tumpuan kepada perkara yang benar-benar menjijikkan. Komik hanya untuk hiburan.



Bagaimana lelaki melayan wanita adalah sangat penting untuk kesejahteraan negara. Fokus kepada perkara ini dan berarak ke pejabat mufti untuk mengharamkan amalan menceraikan isteri dengan cara ini, katanya.

Isnin lalu, Kementerian Dalam Negeri (KDN) menarik balik larangan terhadap buku komik oleh bekas ahli DAP, Hew Kuan Yau, yang bertajuk ‘Inisiatif Jalur dan Jalan Meraih Manfaat Bersama’. Penarikan balik ini terpakai untuk penerbitan dalam tiga bahasa: Melayu, Inggeris dan Mandarin.

Komik tersebut pada awalnya diharamkan oleh KDN pada Okt 2019 selepas kebimbangan bahawa kandungannya mempromosikan ideologi komunisme dan sosialisme, serta menyebarkan fakta salah mengenai komunis.

Ia didakwa memberikan gambaran yang positif tentang China dan inisiatif Jalur dan Jalan, sambil meletakkan dunia Barat dalam sudut negatif.



Pada 6 Julai 2022, Hew berjaya membuat rayuan terhadap larangan terhadap buku komiknya.

Kerajaan ketika itu cuba untuk mengembalikan larangan tersebut, tetapi Mahkamah Persekutuan menolak permohonan mereka untuk merayu pada 8 Dis 2022.

Malam tadi, Pemuda Umno menggesa kerajaan pertimbang untuk memohon semakan terhadap keputusan Mahkamah Persekutuan berkait komik kontroversi itu.

Ketuanya Dr Akmal Saleh berkata sensitiviti majoriti rakyat Melayu-Islam perlu diutamakan dan dipelihara untuk menjamin kestabilan negara.



Hari ini, Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Puad Zarkashi berkata rakyat kecewa dengan keputusan KDN itu dan kerajaan wajar mencari jalan supaya larangan berkenaan diteruskan.

Katanya, komik itu jelas mengagungkan Chin Peng, bekas pemimpin Parti Komunis Malaya dan sebagai jarum halus sebar komunisme. FMT

Fokus isu lebih besar bukan haram komik, Zaid beritahu Pemuda Umno

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Punca Cikgu Istiqomah dibunuh

Takiyuddin kantoi (Video)



Dari aku join podcast mereka, baik aku join potluck – Rahim

KLFW jadi tempat orang popular tayang paha, perut

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker