DAP digelar kafir harbi dalam kempen PAS di Nenggiri

DAP digelar kafir harbi dalam kempen PAS di Nenggiri

Pemimpin-pemimpin Melayu DAP mengecam keras acara Perikatan Nasional (PN) dalam kempen pilihan raya kecil Nenggiri di Kelantan malam tadi yang menggelar DAP sebagai “kafir harbi”.

Anggota parlimen mereka Syahredzan Johan dan Young Syefura Othman serta pemimpin pusatnya Sheikh Umar Bagharib Ali berkata, menurut fekah klasik, golongan yang berperang dengan orang Islam itu halal darahnya.



“⁠Justeru, kenyataan melampau yang muncul menerusi rakaman video ceramah PAS di Nenggiri itu adalah sesuatu perbuatan takfiri (mengkafirkan) terhadap ahli-ahli parti DAP yang beragama Islam yang langsung tidak boleh diterima,” kata mereka.

Ceramah itu disiarkan langsung di Youtube KelantanTV malam tadi.

Ia antaranya disertai oleh Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan, anggota parlimen Bachok daripada PAS Syahir Sulaiman dan Pengerusi Muafakat Nasional Annuar Musa, bekas pemimpin Umno yang menyertai PAS.

Menurut rakaman itu, gelaran itu dibuat oleh pengerusi majlis Zamri Zahari.



Anggota PAS dari Bachok itu menggelar DAP sebagai kafir harbi yang merancang menguasai Malaysia dengan bantuan sebahagian pemimpin Umno.

Dakwanya, sesiapa yang mengundi Umno dalam pilihan raya kecil Nenggiri minggu depan seolah-olah sedia dikuasai oleh golongan itu.

Dalam kenyataan pagi ini, tiga pemimpin Melayu muda DAP itu berkata kenyataan itu takfiri atau kafir-mengkafir itu tidak boleh diterima.

Mereka justeru menuntut supaya individu terlibat memohon maaf.



Mereka juga mahu tahu sama kenyatan itu direstui oleh pemimpin PAS dan PN.

“⁠Kami juga menggesa supaya pihak Perikatan Nasional berkempen dengan matang dan sejahtera, dan bukannya memainkan politik kebencian seperti ini,” katanya.

PRK DUN Nenggiri diadakan berikutan berlaku kekosongan luar jangka selepas penyandangnya, Mohd Azizi Abu Naim diisytiharkan hilang keanggotaan Bersatu pada 13 Jun lalu.

Ia menyaksikan pertembungan satu lawan satu antara calon BN Mohd Azmawi Fikri Abdul Ghani dan PN Mohd Rizwadi Ismail.



Dalam pengundian 17 Ogos ini, seramai 20,259 pengundi berdaftar layak menunaikan tanggungjawab masing-masing dalam PRK yang membabitkan 20 Pusat Daerah Mengundi (PDM). Mk

DAP digelar kafir harbi dalam kempen PAS di Nenggiri

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Jemput minah ini datang dengar ayat Al Quran – Dr Akmal

Jep tak puas hati, ini respons Mamat



Atlet Perancis gagal kerana ‘alat sulit’ tersangkut dipalang undang ketawa penonton [VIDEO]

Dari ‘pucuk muda’, beralih kepada ‘kelapa tua’

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker