Akibat salah guna media sosial sampai jadi rusuhan

Jadikan insiden ini sebagai iktibar.

Akibat salah guna media sosial sampai jadi rusuhan

DALAM tempoh dua bulan pertama tahun ini, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dilaporkan menurunkan 27,115 kandungan dikategori memudaratkan di media sosial dan platform over the top (OTT) berbanding 35,490 kandungan sepanjang 2023.

Kandungan memudaratkan itu, termasuk ucapan berbaur kebencian, scam, penjualan haram, perjudian dan berita palsu. Sejumlah 2,004 kandungan mengandungi ucapan berbaur kebencian dan menyentuh agama, raja serta kaum (3R) berpotensi mencetuskan keganasan diturunkan sejak Januari 2023 hingga Mac lalu.



Berdasarkan data itu, ternyata media sosial berpotensi menjadi alat untuk menyebarkan kebencian, berita palsu, platform menggalak masyarakat melakukan sesuatu tindakan mengancam kehidupan seperti merusuh atau tunjuk perasaan. Meskipun media sosial membawa banyak manfaat dan kemudahan, nampaknya teknologi itu semakin galak digunakan pihak tidak bertanggungjawab untuk mewujudkan kekacauan dan huru-hara.

Contoh perkembangan terkini ialah bagaimana media sosial mampu menjadi pencetus rusuhan di United Kingdom (UK) akibat didorong maklumat palsu tersebar dalam talian mengenai kewarganegaraan dan agama seorang remaja pendatang yang mencetuskan kebencian terhadap umat Islam dan penduduk imigran sehingga mengakibatkan pertempuran ganas antara penunjuk perasaan dan polis di seluruh UK.

Rusuhan berlaku di bandar utama seperti London, Manchester, Liverpool, Bristol, Leeds, Nottingham, Sunderland dan Belfast. Seperti diakui Ketua Majlis Ketua Polis Negara bagi ketenteraman awam UK, BJ Harrington yang berkata, ‘maklumat palsu adalah punca utama keganasan dan ramai menghadiri protes bertindak balas kepada apa yang mereka baca dalam talian’.

Jelas di sini, salah guna media sosial untuk menyebar maklumat palsu, menghasut dan membangkitkan sentimen perkauman adalah punca utama berlaku huru-hara, kekacauan dan tindakan luar kawalan manusia jika ia dibiarkan tanpa kawalan.



Maklumat tidak benar atau manipulatif disebar menerusi media sosial yang terlalu bebas berpotensi menimbulkan ketegangan dan perpecahan masyarakat, sekali gus menyulitkan kerajaan serta pihak berkuasa meredakan kekacauan yang tidak sepatutnya berlaku.

Lihat saja sejarah pada Januari 2021 apabila penunjuk perasaan menyerbu dan menawan Bangunan Capitol Amerika Syarikat (AS) yang mencetuskan ketegangan akibat tidak puas hati melampau pada keputusan pilihan raya presiden yang banyak dicetuskan menerusi media sosial.

Dalam soal, tanggungjawab menepis dan menapis kandungan disebar menerusi media sosial bukan terletak pada bahu kerajaan saja, sebaliknya pengguna juga lebih rasional bertindak balas terhadap maklumat diterima. Syarat pelesenan ditetapkan kerajaan kepada platform media sosial adalah langkah awal patut disokong demi menjamin kestabilan dan keamanan negara.

Pemimpin politik kerajaan dan pembangkang juga harus meningkatkan peranan menyedarkan masyarakat untuk tidak cepat terpengaruh dengan maklumat diterima di media sosial, di samping mengamalkan politik lebih matang untuk meraih sokongan rakyat. Ambil iktibar di sebalik kekacauan berlaku di luar negara akibat salah guna media sosial secara keterlaluan. BH



Akibat salah guna media sosial sampai jadi rusuhan

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Dia tinggalkan saya macam tu sahaja



Van jenazah di Kajang kena rembat, adegan kejar-mengejar kecoh [VIDEO]

Penghantar makanan kongsi ‘‘Tempat paling kotor yang pernah aku hantar” [VIDEO]



Bella Astillah suka anak ikan? Gurauan Janna Nick cetus tanda tanya



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker