Ini cara sindiket curi kereta di JB curi kenderaan dalam 30 saat

Ini cara sindiket curi kereta di JB curi kenderaan dalam 30 saat

Dalam tempoh hanya 30 saat, sindiket curi kereta mewah mampu membawa lari kenderaan walaupun dilengkapi dengan sistem penggera dan immobiliser, kata Ketua Polis Johor, M. Kumar.

Sindiket ini, yang digambarkan sebagai mahir dalam teknologi, mensasarkan kenderaan mewah dan kenderaan pacuan empat roda untuk dijual di pasaran gelap di negara jiran, lapor Malay Mail.



Menurut Kumar, sindiket ini beroperasi dalam kumpulan dua orang sahaja dan menggunakan programmer elektronik untuk mengakses dan menghidupkan kenderaan moden tanpa kunci.

Mereka juga menggunakan alat pemutus isyarat (jammer) untuk melumpuhkan sistem GPS dan penggera kenderaan dalam masa 30 saat sebelum melarikan kenderaan tersebut.

“Sindiket ini aktif sejak lima hingga enam bulan yang lalu,” kata Kumar dalam satu sidang media mengenai operasi negeri yang menyasarkan sindiket curi kenderaan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Johor hari ini.

Kumar turut mengumumkan bahawa polis telah menahan lapan lelaki, berumur antara 27 hingga 49 tahun, termasuk dalang sindiket tersebut.



Sindiket ini merupakan salah satu daripada beberapa sindiket curi kenderaan yang berjaya dilumpuhkan oleh polis dalam operasi sebulan, Ops Lejang, yang dijalankan dari 21 Jun hingga 21 Julai.

“Sepanjang operasi tersebut, polis juga melumpuhkan tiga lagi sindiket curi kenderaan mewah dengan lapan tangkapan,” kata Kumar.

Selain itu, dua kumpulan yang mengkhusus dalam kecurian kereta terpakai ditangkap dengan enam tangkapan, manakala tiga kumpulan tempatan yang mensasarkan motosikal berjaya dibanteras dengan 10 tangkapan.

“Polis telah merampas sejumlah 81 kenderaan,” tambah Kumar.



Kenderaan tersebut termasuk 25 kereta, sebuah van, empat lori, 51 motosikal, dan 13 rangka motosikal.

Polis juga merampas 30 komponen kenderaan dan pelbagai peralatan curi kenderaan daripada suspek.

Kes-kes ini disiasat di bawah Seksyen 379A Kanun Keseksaan, Seksyen 411 Kanun Keseksaan, Seksyen 414 Kanun Keseksaan, dan Seksyen 29(1) Akta Kesalahan Kecil 1955.

Kumar juga melaporkan bahawa polis Johor telah merekodkan kehilangan 69 kenderaan mewah dan pacuan empat roda bernilai RM8.8 juta sejak Januari hingga kini.



Kenderaan mewah dan pacuan empat roda ini sangat diminati di pasaran negara jiran.

“Antara model pilihan sindiket termasuk Toyota Hilux, Toyota Alphard, Toyota Vellfire, dan Toyota Fortuner,” katanya.

Kenderaan yang dicuri akan dihantar ke negara jiran melalui jalan darat dan dijual pada harga antara RM30,000 hingga RM40,000. Vc

Ini cara sindiket curi kereta di JB curi kenderaan dalam 30 saat



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Surat layang yang ditulis Aufa bagi menyelamatkan Zulfarhan Osman



Harith Iskandar dedah punca perceraian dengan Dr Jezamine

Nadiyah Shahab dikecam beri ‘pose maut’

‘Barang mahal sebab you tiada duit’ (Video)

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker