Kota Kinabalu bergegar, gempa 6.6 magnitud di Mindanao

Kota Kinabalu bergegar, gempa 6.6 magnitud di Mindanao

KOTA KINABALU: Penghuni beberapa bangunan di bandar raya ini bergegas keluar berikutan gegaran susulan gempa bumi kuat 6.6 magnitud yang melanda Mindanao, Filipina, hari ini.

Antaranya, Menara Tun Mustapha, Menara Kinabalu, Wisma Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB), Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) dan Wisma Wanita.



Pegawai Komunikasi Korporat Audio Visual Kumpulan Yayasan Sabah, Azli Mohd Abu Bakar yang ketika itu berada di Menara Tun Mustapha di sini berkata, dia merasakan gegaran tersebut sekitar jam 10 pagi selama kira-kira 10 saat.

“Masa itu, kami sedang menyiapkan tugasan di pejabat di tingkat 15, tiba-tiba terasa goyang… ingatkan saya pening tapi beberapa barang di atas meja bergoyang.

“Rakan saya terus memberitahu gempa bumi, menyebabkan kami bergegas keluar dari bangunan ke kawasan selamat,” katanya sambil menambah terdapat kira-kira 20 orang di tingkat 15 bangunan ketika gegaran itu.

Demi keselamatan, Azli berkata mereka diberitahu supaya tidak kembali ke pejabat hari ini.



Bagaimanapun, gegaran tidak dirasai di Bangunan Dewan Undangan Negeri (DUN), di mana sidang yang masuk hari ketiga masih berlangsung.

Sementara itu, pegawai Jabatan Bomba berkata, pihaknya telah melakukan pemantauan dan pemindahan bangunan di daerah Kota Kinabalu, Penampang, Tawau, Sandakan, Ranau, dan Kota Belud berikutan gegaran berkenaan.

Sehingga berita disiarkan, jabatan itu telah mengerahkan tiga pasukan dari stesen Kota Kinabalu ke Dewan Bandaraya Kota Kinabalu, Wisma Wanita dan Menara Kinabalu.

Gempa berukuran 6.6 magnitud itu dilaporkan berlaku di Mindanao, kepulauan selatan Filipina pada jam 10.13 pagi dengan gegaran dilaporkan dirasai di sekitar Sabah dan Labuan.



Bagaimanapun, tiada ancaman tsunami terhadap Malaysia. BH

Kota Kinabalu bergegar, gempa 6.6 magnitud di Mindanao

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Harith Iskandar, Dr Jezamine bercerai

Nonny Nadirah buat hal,berkemban sambil menari pula



Mana peminat kami, seru Man Raja Lawak

Hajah Amy Mastura, Alhamdulillah



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker