Jangan hina pegawai saya – Tiong

Motac sedia bantu Sabah

Jangan hina pegawai saya – Tiong

Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Tiong King Sing menafikan dakwaan kementeriannya tidak melakukan banyak usaha industri pelancongan Sabah, dengan berkata ia mengelirukan dan memperkecilkan usaha pegawainya.

Menerusi hantaran di Facebook malam tadi, Tiong berkata kementeriannya berusaha untuk meningkatkan ‘daya saing, kemudahan dan keselamatan pelancongan’ Sabah, termasuk membuka penerbangan sewa untuk menghubungkan negeri itu.



Beliau berkata dari Ogos 2023 hingga Mei tahun ini, mereka telah melibatkan pihak berkaitan, termasuk Ketua Menteri Sabah Hajiji Noor, untuk membincangkan meningkatkan kecekapan pelepasan lapangan terbang dan perkara lain.

Tiong juga berkata kementerian telah meminta kerajaan Sabah menyediakan pelan induk untuk pembangunan pelancongan, tetapi mendakwa ‘tidak melihat satu halaman pun’ dokumen itu sejak sembilan bulan lalu.

“Jadi, saya bertanya, siapa sebenarnya yang tidak menyokong industri pelancongan Sabah?

“Saya harap semua orang boleh bercakap dengan jujur dan memberikan ‘penilaian yang munasabah’ terhadap pegawai jabatan kita,” katanya.



John Lo dari Majlis Penasihat Ekonomi Sabah berkata dalam artikel yang disiarkan dalam Daily Express minggu lepas, bahawa Kementerian Pelancongan persekutuan tidak mengendahkan Sabah walaupun sentiasa meminta bantuan sejak Kementerian Pelancongan Sabah ditubuhkan.

Lo berkata Sabah dinafikan penerbangan tambahan dan negeri itu terjejas teruk oleh ‘dasar langit tertutup’ yang menyaksikan penerbangan dari negara lain dilarang mendarat di Sabah. Semua penerbangan ke Sabah mesti melalui Kuala Lumpur, tulisnya.

Beliau berkata industri pelancongan Sabah dibina oleh rakyat Sabah terhadap segala rintangan, dengan ‘sedikit bantuan daripada Motac (kementerian diterajui Tiong)’.

Tiong berkata sejak memegang jawatan, beliau mempunyai sepasukan rakan sekerja yang berdedikasi yang bekerja tanpa jemu untuk mempromosikan pelancongan Malaysia, termasuk meningkatkan pelancongan dan pembangunan ekonomi Sabah.



Bagaimanapun, usaha mereka telah diserang dan diperkecilkan secara tidak jelas, yang amat dikesali, katanya.

Beliau berkata jika terdapat keraguan atau rasa tidak puas hati terhadap langkah-langkah yang dilaksanakan kementeriannya, pengkritik perlu menghubungi kementerian secara terus, sambil menambah beliau bersedia untuk terlibat dalam perbincangan yang membina dengan sesiapa sahaja.

“Walaupun saya bersedia untuk menjawab kritikan, ini tidak bermaksud sesiapa sahaja boleh menghina pegawai kementerian,” katanya. FMT

Jangan hina pegawai saya – Tiong



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Saya kerja siang malam untuk sara keluarga – Nora Danish



PN dicabar tutup kilang berkaitan Blackrock di Kedah, Kelantan

BlackRock sudah berpuluh tahun labur di Malaysia



Itu buaya kak, bukan kucing [VIDEO]

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker