Guru dan pelajar Rohingya dibunuh lelaki bersenjata

COX’S BAZAR: Seorang guru dan pelajar maut apabila seorang lelaki bersenjata membunuh kedua-duanya di kem pelarian Rohingya kerana enggan pulang ke Myanmar untuk berperang, menurut ibu bapa mangsa.

Jurucakap polis di Kutupalong, Arefin Jewel, berkata mangsa iaitu pelajar, Nur Absar, 22 dan guru, Nur Faisal, 21, dibunuh oleh penyerang tidak dikenali di kem Kutupalong di daerah Cox’s Bazar Bangladesh.

“Seorang meninggal dunia di tempat kejadian, seorang lagi meninggal dunia di hospital.



“Kami sedang menyiasat sama ada ia adalah kes pengambilan paksa,” katanya.

Beratus-ratus kanak-kanak lelaki dan lelaki Rohingya dibawa secara paksa dari kem pelarian di Bangladesh, di mana mereka mencari keselamatan selepas tentera Myanmar menghalau kira-kira 750,000 anggota minoriti Islam yang teraniaya keluar dari negara itu pada 2017.

Kini militan Rohingya yang bekerja dengan junta Myanmar sedang merekrut pelarian, menurut penduduk kem, laporan Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu (PBB) dan penganalisis.

Militan berkata, rakan Rohingya perlu bersekutu dengan tentera Myanmar iaitu pasukan yang sama yang menghalau mereka ke dalam buangan untuk menghadapi musuh bersama dalam satu lagi pasukan pemberontak Myanmar, Tentera Arakan (AA).



Sementara itu, bapa Nur Faisal, Zakir Ahmed, 45, menyalahkan Pertubuhan Solidariti Rohingya (RSO).

“RSO pergi ke sekolah anak saya dan mahu merekrutnya, tetapi anak saya menolak,” katanya sambil menjelaskan anaknya juga bekerja sebagai pengawal komuniti sering menghalang lelaki bersenjata yang berkeliaran di dalam kem.

Bagi Aman Ullah, 40, bapa kepada pelajar Nur Absar, beliau turut menyalahkan RSO.

“Mereka cuba merekrutnya dan mewujudkan keganasan di sini,” katanya.



Sementara itu, Thomas Kean dari kumpulan pemikir Kumpulan Krisis Antarabangsa, berkata pembunuhan tragis hanya menyerlahkan ancaman yang semakin meningkat yang dihadapi oleh pelarian daripada kumpulan bersenjata Rohingya.

“Selama bertahun-tahun, kumpulan-kumpulan itu sebahagian besarnya dibenarkan beroperasi tanpa hukuman dan pelarian benar-benar berada di titik puncak.

“Penyelidikan menunjukkan sejak Mac, ribuan pelarian sudah direkrut oleh kumpulan bersenjata Rohingya dan dihantar ke Myanmar,” katanya.

Pejuang Rohingya sedang bertempur bersama tentera tetap Myanmar di Negeri Rakhine.



Mereka adalah pasukan pejuang termasuk AA, yang mengatakan ia mahukan autonomi yang lebih besar untuk penduduk etnik Rakhine di negeri itu, yang juga menempatkan kira-kira 600,000 Rohingya.

Menurut laporan oleh agensi pelarian PBB yang dilihat oleh AFP, sekurang-kurangnya 1,870 pelarian atau lebih suku daripada kanak-kanak atau belia telah direkrut ke dalam kumpulan bersenjata dalam tempoh dua bulan antara Mac dan Mei.

Lebih tiga perempat diambil secara paksa termasuk dengan penculikan dan paksaan.

Ketua negara UNICEF, Sheldon Yett, berkata beliau terkejut dengan serangan itu.



“UNICEF mengutuk sekeras-kerasnya sebarang serangan terhadap sekolah yang mesti sentiasa menjadi ruang selamat untuk kanak-kanak dan untuk kakitangan yang menyampaikan perkhidmatan penting ini,” katanya. – AFP

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Isham syok sendiri, nama tak masuk dalam buku pun

7 wakil rakyat Bersatu terus ‘buat bodoh’

Puntianak bertenggek ‘teman’ pengendali jengkaut (Video)

Yang cabul sepupu itu cucu saya – Khadijah Ibrahim

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker