Gunung Marapi Indonesia muntahkan awan abu setinggi dua kilometer

Sebuah Gunung Marapi di barat Indonesia meletus hari ini dan memuntahkan awan abu setinggi dua kilometer ke langit.

Susulan itu, pihak berkuasa memberi amaran kepada penduduk mengenai potensi bahaya daripada aliran lava sejuk.

Menurut agensi mitigasi bencana kebangsaan atau BNPB, Gunung Marapi di wilayah Sumatera Barat meletus pada 1:04 tengah hari (waktu tempatan), memuntahkan awan kelabu tebal setinggi dua kilometer di atas puncaknya.



Gunung berapi itu antara yang paling aktif di Indonesia berada di paras amaran kedua tertinggi dalam sistem empat peringkat negara itu selama beberapa minggu, dengan pihak berkuasa menasihatkan orang ramai untuk tinggal di luar zon terkecuali sepanjang 4.5 kilometer di sekitar kawahnya.

Jurucakap BNPB, Abdul Muhari, berkata penduduk tempatan dinasihatkan berwaspada dengan ancaman aliran lahar sejuk berikutan letusan itu.

“Orang ramai digesa menjauhi kawasan sungai yang berpunca daripada gunung berapi Marapi dan berwaspada dengan potensi bahaya lahar yang boleh berlaku terutama ketika hujan,” katanya.

Lahar sejuk, juga dikenali di Indonesia sebagai lahar, adalah campuran bahan gunung berapi seperti abu, pasir dan kerikil yang dibawa turun ke lereng gunung berapi oleh hujan.



Hujan lebat bulan ini menyebabkan serpihan gunung berapi mengalir ke daerah berhampiran Marapi, membunuh lebih 60 orang, memusnahkan berpuluh-puluh rumah dan merosakkan jalan raya serta masjid.

Menurut ketua agensi geologi, Muhammad Wafid, sekiranya abu jatuh berlaku, penduduk perlu memakai pelitup muka untuk mengelakkan masalah pernafasan dan membersihkan abu gunung berapi dari bumbung rumah mereka bagi mengelakkan runtuhan.

Indonesia, sebuah negara kepulauan yang luas mengalami aktiviti seismik dan gunung berapi yang kerap kerana kedudukannya di “Lingkaran Api” Pasifik.

Pada bulan Disember, Marapi meletus dan memuntahkan menara abu setinggi 3,000 meter ke langit. Sekurang-kurangnya 24 pendaki, kebanyakannya pelajar universiti, maut dalam letusan itu. – AFP



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Isham syok sendiri, nama tak masuk dalam buku pun



7 wakil rakyat Bersatu terus ‘buat bodoh’

Puntianak bertenggek ‘teman’ pengendali jengkaut (Video)



Yang cabul sepupu itu cucu saya – Khadijah Ibrahim



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker