Parlimen Britain dibubarkan hari ini, PRU ditetapkan 4 Julai

Parlimen Britain dibubarkan hari ini, menjelang pilihan raya umum (PRU) pada 4 Julai, yang mana parti Buruh amat yakin dapat kembali berkuasa selepas 14 tahun pemerintahan Konservatif.

Kempen lima minggu secara rasmi bermula apabila 650 kerusi ahli Parlimen (MP) kosong pada satu minit lewat tengah malam (2301 GMT) selaras dengan jadual pilihan raya.

Minggu pertama berkempen menyaksikan permulaan yang goyah berikutan pengumuman PRU ketika hujan membasahi Perdana Menteri Britain, Rishi Sunak, dengan ramai pemerhati menganggap hujan lebat sebagai petanda buruk.



Sunak menetapkan PRU pada 4 Julai, bukannya lewat tahun ini, seperti yang dijangkakan secara meluas, dalam apa yang dikatakan pemerhati sebagai percubaan untuk mendapatkan semula momentum ketika partinya merosot dalam tinjauan pendapat.

Selepas 14 tahun menjadi pembangkang, parti Buruh kini berpeluang untuk memenangi semula kuasa di bawa pimpinan ketuanya, Keir Starmer, bekas peguam hak asasi manusia.

Mengekori dua digit di belakang Buruh dalam tinjauan pendapat, parti pemerintah itu juga menghadapi penghijrahan beramai-ramai ahli Parlimen, dengan ada yang enggan bertanding lagi, sekali gus menyaksikan masa depan yang suram bagi Konservatif.

Kira-kira 129 ahli Parlimen setakat ini mengumumkan bahawa mereka tidak akan bertanding untuk pemilihan semula termasuk 77 yang mewakili Konservatif, satu penghijrahan besar yang belum pernah berlaku sebelum ini untuk parti pemerintah.



Tanda-tanda perbalahan juga tersebar luas dengan seorang ahli parlimen Tory menyokong calon dari parti populis sayap kanan Reform UK di kawasannya, sebelum digantung serta-merta oleh Konservatif.

Selepas pengumuman pilihan raya, Sunak mengembara ke seluruh negara, mempromosikan Konservatif sebagai pilihan ‘selamat’.

Tinjauan pendapat meletakkan Buruh secara purata pada mendapat 45 peratus sokongan pengundi, berbanding 23 peratus untuk Tory, menunjukkan bahawa di bawah sistem pengundian majoriti mudah, Buruh akan menikmati kemenangan yang sangat besar.

Dalam usaha untuk mengubah keadaan, Sunak berharap untuk memenangi mata dalam debat yang dijadualkan dengan Keir Starmer, yang pertama akan berlangsung Selasa depan di ITV.



Sementara itu, Buruh berusaha untuk memanfaatkan keletihan orang ramai dengan Konservatif, yang telah melihat lima perdana menteri sejak 2016 di samping banyak skandal dan masalah ekonomi. – AFP

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Isham syok sendiri, nama tak masuk dalam buku pun

7 wakil rakyat Bersatu terus ‘buat bodoh’



Puntianak bertenggek ‘teman’ pengendali jengkaut (Video)

Yang cabul sepupu itu cucu saya – Khadijah Ibrahim



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker