Adakah Ketua Hakim Negara Langgar Etika Hakim Dalam Kes Nazlan?

Oleh Norzahira

MALAYSIA digegarkan dengan rungutan rakyat yang tidak berpuas hati dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat yang mempertikaikan siasatan SPRM terhadap jenayah Hakim Mahkamah Tinggi ketika itu, Datuk Mohd Nazlan Mohd Ghazali (kini Hakim Mahkamah Rayuan) kononnya tidak mengikut protokol.

Pakar kriminologi, Dr Kassim Noor Mohamed, berpandangan Akta SPRM 2009 tidak memperuntukkan sebarang protokol yang memerlukan badan penguat kuasa itu berunding dengan mana-mana pihak sebelum memulakan siasatan terhadap seorang hakim.

Oleh itu, rakyat mempersoalkan adakah tindakan Maimun tersebut melanggar Kod Etika Kehakiman?

Memetik hantaran di Facebook Lim Sian See,

Pada April 2022 apabila SPRM baru memulakan siasatan terhadap hakim Nazlan selepas menerima aduan, Ketua Hakim Negara telah mengeluarkan kenyataan terbuka dalam ucapannya pada majlis angkat sumpah hakim Mahkamah Tinggi di Istana Kehakiman yang dilaporkan secara meluas yang mengatakan serangan terhadap hakim. dan institusi itu telah melampaui batas.

Walaupun SPRM baru mula menyiasat Nazlan, beliau berkata dakwaan itu adalah “dakwaan tidak berasas, keji, palsu, tidak berasas, dan berniat jahat”.

Beliau juga telah memberi kelulusan kepada SEMUA peguam untuk mengosongkan SEMUA kes di seluruh Malaysia selama sehari penuh supaya mereka boleh menghadiri majlis Peguam “Walk of Justice” untuk membela Nazlan.

Di bawah seksyen Etika Hakim 2009 Perlembagaan Persekutuan yang menetapkan bahawa hakim mesti melaksanakan tugas mereka dengan adil dan cekap, jelas dinyatakan bahawa hakim tidak boleh memberikan sebarang kenyataan umum tentang kes yang belum selesai atau yang akan berlaku dengan cara yang mungkin mencadangkan kepada seseorang orang yang munasabah hakim kemungkinan keputusan dalam mana-mana kes tertentu.

Saya seorang yang munasabah dan komen umum Ketua Hakim Negara pada April 2022 telah membuatkan saya percaya bahawa keputusan yang akan dibuat oleh Ketua Hakim Negara apabila beliau mengetuai panel Mahkamah Persekutuan akan memihak kepada Nazlan.

Cukup benar! Keputusannya menyebelahi Nazlan dalam keputusannya semalam apabila berkata siasatan SPRM berniat jahat dan tidak mengikut protokol.

Orang yang munasabah juga menjangkakan Ketua Hakim Negara akan menarik diri daripada mendengar atau memutuskan sesuatu kes mengenai Nazlan memandangkan kenyataannya secara terbuka.

Adakah ini kemudiannya dilihat sebagai Ketua Hakim Negara telah melanggar Etika Hakim seperti yang termaktub dalam perlembagaan kita?

Bolehkah tindakannya itu dianggap bertentangan dengan protokol atau bertindak dengan niat jahat atau tidak?

Lim Sian See juga mempertikaikan tindakan Maimun. Adakah tindakan Maimun sebenarnya yang bertentangan dengan protokol? Adakah beliau mempunyai niat jahat?

Tambahan pula, Pakar kriminologi, Dr Kassim Noor Mohamed menegaskan SPRM tidak perlu merujuk kepada mana-mana pihak sekiranya mahu memulakan siasatan terhadap hakim jika badan itu mendapat aduan awam.

Malah Dr Kassim mempersoalkan sama ada kehakiman boleh menjalankan siasatan terhadap institusi itu secara sendiri atau memiliki kuasa untuk membenar atau menghalang badan lain untuk menjalankan siasatan.

Protokol seumpamanya tidak pernah berbangkit dalam siasatan lampau terhadap hakim kanan antaranya dalam kes siasatan oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) terhadap bekas Ketua Hakim Negara, Tun Mohd Eusoff Chin.

Kini integriti Maimun sedang dipersoalkan oleh rakyat Malaysia apabila isu protokol ini dibangkitkan oleh beliau.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker