Saintis bangunkan vaksin Covid-19 boleh sedut

Demonstrasi penggunaan nebulizer menunjukkan bagaimana vaksin sedutan boleh membantu melawan virus Covid-19. – Universiti McMaster

HAMILTON, KANADA – Sekumpulan saintis Universiti McMaster di Kanada membangunkan vaksin Covid-19  menggunakan kaedah sedutan yang  menawarkan perlindungan lebih menyeluruh dan tahan lama dalam melawan virus  SARS-CoV-2, lapor laman berita Wion News semalam.

Menerusi kajian yang diterbitkan dalam jurnal Cell, vaksin sedutan itu adalah lebih berkesan untuk mendorong tindak balas imunisasi kerana ia menyasarkan paru-paru dan saluran pernafasan, tempat di mana virus Covid-19  mula memasuki badan.

“Apa yang kami temui dalam penyelidikan bertahun-tahun ini adalah vaksin yang disalurkan ke paru-paru mendorong imuniti mukosa pernafasan pelindung menyeluruh.

“Ia merupakan satu ciri yang tidak dipunyai oleh vaksin yang disuntik,” kata ketua penyelidik, Profesor Zhou Xing.

Sementara itu, ketua bersama kajian praklinikal, Profesor Brian Lichty berkata, situasi pandemik kini menunjukkan bahawa bekalan vaksin menjadi satu cabaran besar buat seluruh dunia.

“Kaedah pemberian vaksin seperti ini dapat memperluaskan bekalan vaksin secara signifikan, sekali gus membawa perubahan kepada situasi pandemik,” ujarnya. – AGENSI

Saintis bangunkan vaksin Covid-19 boleh sedut


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Resepi Mee Sup Pedas Cina, Bikin Terliur

Juri program ‘najis’, tak hadap kau sekolah tak? – Diva AA

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker