Takkan ‘kerajaan katak’ nak siasat ‘katak politik’, kata Shahrir


Veteran Umno Shahrir Samad mempersoalkan sama ada kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang disifatkan sebagai “kerajaan katak” akan menyiasat “katak politik” di negara ini.

Shahrir dalam catatan di Facebook turut memuat naik tangkap layar laporan FMT mengenai kenyataan Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador yang mahu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat mereka yang melompat parti.

Beliau berkata, Timbalan Speaker Dewan Rakyat Azalina Othman Said sudah menghantar dua surat walaupun surat pertama masih tidak dijawab oleh Peguam Negara Idrus Harun.

ADVERTISING

“Takkan kerajaan PN nak siasat katak politik! Dia kerajaan katak! Surat Azalina dah dua, yang pertama pun Peguam Negara tak terjawab.

“Menteri Undang-Undang (Takiyuddin Hassan) hanya minat pada ‘sains dan data’, bukan undang-undang. MACC (SPRM) yang nak siasat?” soal beliau.

Terdahulu, Hamid hari ini dilaporkan berkata, SPRM perlu menjalankan siasatan terhadap ahli politik yang terlibat dengan aktiviti lompat parti.

“Saya memerangi rasuah dalam polis, tetapi dalam politik saya lihat rasuah di mana-mana. Kenapa mereka tidak fikir tentang perkara ini?”

Tiga hari sebelum melepaskan jawatan, Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador mengeluh berkaitan campur tangan politik dalam pasukannya.

Malah, dia mengakui tidak senang dan mempunyai hubungan tidak baik atau “bad blood” dengan Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin.

“Jangan megah sangat, (kata) kita menteri dalam negeri berkuasa sangat. Come on,” katanya.

KPN : Saya dah bawa perkara ini kepada PM, tapi

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker