SUKUK itu hutang, kerajaan jangan ghairah atas lebihan langganan – Pakar Ekonomi

PETALING JAYA: Keghairahan para pemimpin kerajaan atas lebihan langganan Terbitan Sukuk Kelestarian baru-baru adalah salah, kata seorang ahli ekonomi, sambil menambah “tiada apa yang perlu digembirakan”.

“Kerajaan mengeluarkan sukuk untuk mengumpulkan wang. Ini hutang, ia bukan pelaburan langsung asing (FDI),” kata Carmelo Ferlito dari Pusat Pendidikan Pasaran Malaysia.

“Ya, lebihan langganan adalah suatu tanda bahawa pasaran yakin dengan kemampuan kerajaan Malaysia untuk membayar hutangnya dalam jangka masa panjang, tetapi tiada apa yang perlu digembirakan.”

Ferlito berkata terbitan sukuk dalam dolar AS menimbulkan ancaman jangka panjang terhadap kewangan Malaysia kerana risiko yang timbul dengan turun naik mata wang.

“Dalam dekad yang lalu, ringgit telah menyusut sebanyak hampir 30% berbanding dolar AS. Oleh itu, jika trend ini berterusan, ini bermaksud jumlah wang yang perlu kita bayar apabila hutang yang dijelaskan meningkat.”

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan beberapa pemimpin kerajaan berkenaan lebihan langganan kepada dolar AS pertama di dunia sukuk kelestarian, yang dijalankan melalui terbitan tempoh matang 10-tahun dan 30-tahun dengan masing-masing bernilai US$800 juta dan US$500 juta.

Najib Bidas Menteri Kewangan, ‘Mana duit dari pemulangan dana dan penjualan aset 1MDB?

Tengku Zafrul Aziz dan Muhyiddin Yassin menyambut baik lebihan langganan Terbitan Sukuk Kelestarian Malaysia, tetapi Carmelo Ferlito mengingatkan ia adalah hutang yang perlu dibayar semula – dan dalam dolar AS.

Selepas itu, Menteri Kewangan Tengku Zafrul Aziz dan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata lebihan langganan sukuk sebanyak 6.4 kali adalah cerminan keyakinan pelabur terhadap negara dan membuktikan Malaysia berada di landasan yang betul dalam menguruskan ekonomi.

Ferlito berkata, walaupun dapat difahami bahawa kerajaan akan berusaha mengumpulkan dana melalui terbitan sukuk, namun tumpuan harus diberikan kepada menjelaskan bagaimana ia merancang untuk menggunakan wang dan bukan memberitahunya sebagai satu pencapaian.

“Sukuk, seperti langganan bon, adalah wang yang dipinjamkan kepada kerajaan. Manfaat bagi ekonomi bergantung kepada bagaimana wang itu dibelanjakan.

Kelemahan kerajaan, rakyat yang tanggung

“Tidak sama dengan ketika seorang pelabur menyalurkan wang ke dalam ekonomi, menciptakan peluang pekerjaan dan perniagaan.”

Beliau berkata, penerbitan sukuk harus disertai dengan rancangan yang jelas dan terperinci mengenai bagaimana kerajaan berniat membelanjakan wang tersebut dan membayar hutang.

“Ketelusan ini penting bukan hanya untuk rakyat tetapi juga pelabur dan agensi penilaian kredit yang mungkin mempunyai kebimbangan mengenai kelangsungan kewangan kerajaan.”

Belajar Dari Pengalaman Lee Kwan Yew Hapus ‘Sekolah Vernakular’

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker