Polis akan periksa rumah Raya ini


IPOH: Polis akan mengekalkan kaedah sama seperti Aidilfitri tahun lalu dengan mengadakan pemeriksaan mengejut rumah ke rumah bagi memeriksa kebenaran surat rentas negeri.

Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA) Bukit Aman, Datuk Seri Abd Rahim Jaafar, berkata ini kerana ada pihak yang mengambil kesempatan meloloskan diri ketika pemeriksaan di sekatan jalan.

“Kita sedang membuat persiapan untuk perayaan, seperti perayaan tahu lalu kita akan menggunakan strategi sama dengan membuat pemeriksaan di rumah yang kita lihat ada banyak sangat kereta untuk memeriksa sama ada ada atau tidak surat kebenaran untuk balik dan sebagainya.

“Kadang-kadang bukan hanya kerana surat rentas negeri dan sebagainya tetapi mereka ini sudah semakin pandai, ..apabila cuaca hujan lebat, ribut adakalanya anggota tidak dapat berkawal di laluan atas faktor keselamatan dan berlindung di pondok maka semasa itulah mereka ambil kesempatan untuk rentas negeri,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas hadir menyempurnakan Majlis Pelancaran Buku 69 Komando: Lahad Datu Mac 2013 di Dewan 1 Briged Utara, Pasukan Gerakan Am (PGA) Ulu Kinta hari ini.

Abd Rahim berkata, tindakan itu bukan semata-mata dilakukan untuk menyekat rakyat pulang ke kampung berhari raya sebaliknya demi memastikan penularan wabak COVID-19 itu terkawal.

“Kita bukan nak melarang orang ramai hendak balik kampung dan sebagainya tetapi apabila keadaan COVID-19 negara kita dalam keadaan sekarang susah hendak turun ke tahap bawah daripada 2,000 kes, kita bimbang selepas ini kes melonjak hingga 5,000 seperti sebelum ini.

Beliau turut mengulas berhubung isu pergerakan rentas negeri yang hanya dibenarkan pada Isnin hingga Khamis.

“Jangan salah faham dengan apa yang dinyatakan oleh Timbalan Ketua Polis Negara, pergerakan rentas negeri hanya dibenarkan Isnin hingga Khamis itu oleh kerana ada penyalahgunaan dan bergerak hujung minggu untuk hadir kenduri kahwin dan sebagainya.

“Bukan tidak boleh bergerak Jumaat, Sabtu dan Ahad jika berlaku kecemasan seperti kematian dan kalau terpaksa juga bekerja hari Jumaat, Sabtu dan Ahad itu, kemukakan surat kita akan benarkan, tiada masalah,” katanya. BH

Kes tidak turun, tiada rentas negeri

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker