Pemilihan UMNO akhir tahun?


SEREMBAN: UMNO dijangka mengadakan pemilihan pada hujung tahun ini dan bukannya Jun seperti khabar angin yang digembar-gembur.

Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan, berkata situasi itu mengambil kira keputusan kerajaan Perikatan Nasional (PN) membubarkan Parlimen bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15), selain perkembangan semasa COVID-19.

“Presiden UMNO (Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi) sudah kata, pemilihan akan dibuat pada tahun ini tapi kita tunggu pengumuman pilihan raya umum (PRU).

“Jika selepas Ogos tiada pengumuman (PRU), kita teruskan dengan pemilihan bermula di peringkat cawangan dan seterusnya bahagian yang mungkin pada September.



“Kita diberi tempoh penangguhan selama 18 bulan selepas Persidangan Agong UMNO tapi penangguhan pemilihan tidak sehingga tempoh itu walaupun dibenarkan dalam Perlembagaan UMNO,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Program Isi Minyak Percuma dan Santai Anak Muda serta Kempen Mari Daftar Vaksin Bersama Tok Mat anjuran Pemuda UMNO Bahagian Seremban di Sikamat di sini, hari ini.

Isu pemilihan UMNO mencetus pelbagai pandangan dalam kalangan pemimpin dan ahli parti susulan ada yang tidak yakin pemilihan akan dilakukan tahun ini.

Mohamad yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Sembilan, mengakui pemilihan UMNO boleh mencetuskan perpecahan ketika fokus diberi dalam menghadapi PRU-15.



“Kalau pemilihan parti dibuat segera, ia seolah-olah memberi ‘peluru’ kepada pihak lawan.

“Kita ada garis masa, kita ikut turutan parti bahawa kita nak lihat pilihan raya umum diadakan pada Ogos ini,” katanya.

Ditanya sama ada beliau akan mempertahankan jawatan pada pemilihan parti akan datang, Mohamad berkata, keutamaan ketika ini adalah menghadapi PRU-15.

“Saya mahu parti menang, Barisan Nasional (BN) menang dalam PRU-15 dan menubuhkan kerajaan yang kuat dan stabil.



“Kita menang pilihan raya umum dahulu, kalau kalah tidak mengapalah, kita beri orang lain untuk uruskan parti,” katanya. BH

Pemilihan UMNO sebelum PRU15 boleh cetus keretakan, pecah-belah parti – Najib



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker