‘Guru juga perlu diberi keutamaan vaksinasi Covid-19’

Bekas timbalan menteri pendidikan Teo Nie Ching meminta Kementerian Pendidikan untuk memastikan bahawa guru adalah antara kumpulan diberi keutamaan untuk rancangan imunisasi Covid-19.

Pada masa ini terdapat tiga fasa untuk vaksinasi, dan fasa pertama yang akan melibatkan 500,000 kakitangan barisan depan perubatan dan bukan perubatan, akan bermula pada bulan Mac dan dijangka selesai pada bulan Mei.

“Sekolah ditutup sejak Mac tahun lalu. Walaupun penutupan sekolah tidak dapat dielakkan, ia juga mempunyai kesan yang jauh.

“Kesan ini akan dirasakan bukan hanya melalui waktu belajar yang disiakan, tetapi juga kurangnya perlindungan institusi yang ditawarkan sekolah, seperti program makanan untuk banyak pelajar dari segmen masyarakat B40 (Rancangan Makanan Tambahan) dan pelbagai sokongan lain untuk anak-anak Orang Asli dari segi pendidikan dan juga bantuan yang diberikan kepada keluarga sebagai rutin yang memberi anak-anak dan ibu bapa satu bentuk kestabilan,” kata Teo dalam satu kenyataan hari ini.

Teo mengatakan bahawa walaupun melaksanakan pembelajaran di rumah selama hampir satu tahun, persiapan dan kesediaan untuk pembelajaran di rumah masih di bawah paras yang rendah.

“Tiga masalah kritikal yang akan menentukan kualiti pembelajaran di rumah – iaitu akses ke alat atau peranti yang sesuai, sambungan internet dan lebar jalur, dan kandungan yang mencukupi untuk TV Pendidikan – sebahagian besarnya masih belum ditangani dan dalam kekurangan.

“Oleh itu, pembukaan semula sekolah harus menjadi salah satu keutamaan kita,” tambahnya.

Dia menyorot bahawa sejak sekolah dibuka semula pada Januari, ada beberapa insiden di mana guru didapati positif Covid-19.

“Ini menimbulkan banyak persoalan keselamatan. Ibu bapa perlu yakin bahawa langkah-langkah yang sesuai diambil untuk melindungi anak-anak sebelum anak-anak dibenarkan kembali ke sekolah.

“Memvaksin guru harus menjadi keutamaan dan dilihat sebagai langkah penting untuk mewujudkan persekitaran yang selamat untuk anak-anak dan memberikan kestabilan dalam ekosistem pendidikan.

“Guru mesti diutamakan agar mereka tetap selamat. Guru juga merupakan sumber berharga negara dan janganlah kita lupa nilai mereka pada masa seperti ini,” kata Teo yang juga Ahli Parlimen Kulai.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker