Bukan hujah kuat menidakkan pilihanraya ketika darurat – ADUN DAP

Ahli Dewan Undangan Negeri (DAP) Tebing Tinggi Dr Abdul Aziz Bari menjelaskan pilihan raya pernah dilaksanakan ketika negara menghadapi tempoh darurat satu ketika dahulu.

Dalam tempoh tersebut PRU kedua juga  diadakan pada tahun 1959 sekaligus membuktikan bahawa darurat bukan halangan untuk mengadakan pilihan raya.

“Saya tidak nampak darurat ini digunakan untuk menghalang pilihan raya atau memberhentikan pilihan raya. Darurat secara teknikal iaitu Perkara 150 memberikan kuasa yang luas untuk kerajaan melakukan perkara tanpa ke Parlimen ataupun kerajaan boleh buat undang-undang tanpa ke Parlimen atau Parlimen boleh buat undang-undang atas perkara-perkara yang tidak boleh dibuat dalam keadaan biasa. Itu darurat sebenarnya.

“Darurat bukan untuk menggantung pilihan raya. Saya tak pasti kenapa sekarang menjadi satu kefahaman yang begitu. Rakyat Malaysia jangan lupa sejarah.  Bukan hujah yang kuat darurat ini untuk menidakkan pilihan raya. Jangan ingat darurat ini boleh menutup segala-galanya,” kata bekas pensyarah kanan Kuliayah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Perkenan tersebut diberikan selepas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin bin Yassin menyembah maklum keputusan Mesyuarat Jemaah Kabinet dan mengambil kira rundingan Seri Paduka Baginda dengan Raja-Raja Melayu semalam.

Muhyiddin dalam Pengumuman Khas Darurat semalam berkata, Pilihan Raya Umum (PRU), Pilihan Raya Negeri (PRN) dan Pilihan Raya Kecil (PRK) tidak akan diadakan sepanjang tempoh darurat yang dilaksanakan.

Perdana Menteri berkata, beliau tidak berniat untuk tidak mengadakan pilihan raya, namun perkara utama yang menghalang beliau daripada menasihati Yang di-Pertuan Agong agar membubarkan Parlimen untuk pilihanraya diadakan ialah kerana jangkitan pandemik COVID-19 yang tinggi setiap hari ketika ini.-SM

Nampak sangat darurat Abah darurat politik!

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker