Melaknat pemimpin Melayu bergaduh

Jika kita menonton sidang media Annuar Musa yang memperihalkan kekacauan dalam Umno, dan bagaimana ia melibatkan pula PPBM dan PAS; kita akan mengesan beberapa perangai ahli politik Melayu. Satu kata kunci yang paling pejal dan tembam timbul daripada sidang beliau itu ialah ‘Pemimpin Melayu Tidak Mempedulikan Rakyat Bawahan’. Atau saya boleh menghujahkan pula begini, ‘Rakyat Dijadikan Tebusan dan Kepungan’.

Maka orang ramai bertanya kepada saya, “Emang beginikah perangai pemimpin Melayu?”

Saya harus memberikan jawapan yang agak mendukacitakan, “Ya selalunya, malah mungkin hampir setiap kali memang begini”.

Saya boleh membawa banyak bukti pemimpin Melayu menjadikan kita rakyat sebagai lapik kaki mereka. Untuk itu kita wajar melihat perangai Melayu, khususnya dari Pantai Timur. Sangat pula berkebetulan Annuar Musa dan Abdul Hadi Awang misalnya berasal dari Kelantan dan Trengganu.

Ketika Munshi Abdullah belayar ke Kelantan, pada hujung abad ke-19; salah satu yang dikesani oleh Munshi ialah orang Melayu suka bergaduh. Dalam hal ini berperang. Pemimpin Melayu jika berperang, mereka tidak sanggup berbunuhan sesama sendiri. Pemimpin sayang nyawa mereka. Mereka cintai dunia. Mereka tidak mahu mati, yang diserahkan untuk mampus ialah rakyat. Haram jadah rakyat.

Jika kita merenung episod pertemuan Grandpre dengan Raja Bendahara Kelantan (terdapat perang saudara) termuat dalam Kisah Pelayaran Abdullah ke Kelantan, kita akan menemukan pemimpin Melayu tidak segan silu untuk “mengepung”, kemudian “mendera” orang tidak bersalah, dalam hal ini rakyat, sehingga menderita. Apabila Grandpre memohon agar suratnya disampaikan kepada Yang Dipertuan Kelantan, Raja Bendahara menjawab begini:

Isu Annuar Musa Digugurkan, Ini Pandangan Ikhlas Untuk Ahli UMNO

“Maka titah raja itu: ‘Tiada kita benarkan dan tiada kita beri izin, kerana bukannya dia empunya surat ini dan bukan ia Yang Dipertuan Kelantan; lagipun segala sungai sudah kita suruh tutup dan segala jalan pun sudah kita bebat; maka orang itu semuanya sudah terkepung, dan sehelai sirih seringgit tiada boleh dapat dan segala makanan pun tiada’. Maka semuanya orang itu seperti orang mati, tiada ia mengenal manusia lagi; barang siapa lalu ditembaknya; dan kalau tuan-tuan mati salah seorang ditembaknya kelak bukankah kita mendapat celaka kepada Tuan Bonham.”

Apakah punca pertelingkahan dan perang ini? Kuasa.

Jawapannya kuasa. Seperti dirakamkan perbualan Raja Bendahara dengan rombongan Munshi dan Grandpre, semuanya adalah kuasa. Dalam bahagian lain dihuraikan perebutan kuasa ini:

“Dan lagi, dengarlah Tuan Sayid, tatkala marhum ayah saya hendak mangkat, seorang pun tiada dijadikannya gantinya dalam sekalian berempat anak laki-laki melainkan pesannya: ‘Berperanglah engkau sekalian; barang siapa yang menang, ialah yang menjadi Yang Dipertuan di Kelantan ini. Maka aku pun demikian juga dahulu; sebab gagahku dan beraniku, maka aku menjadi raja di Kelantan ini’. Hatta maka marhum pun mangkatlah setelah itu, maka dalam sekalian bersaudara muafakatlah. Maka dijadikan dia raja dalam negeri ini.

“Maka ia memberi gelar akan saya Bendahara dan akan saudara saya yang tengah Temenggong dan seorang lagi Raja Kampung Laut. Maka sekarang inilah balasnya. Maka saya pun tiada mahu nama Bendahara; dan ia pun bukannya Yam Tuan. Maka sekarang barang siapa yang beruntung ialah mendapat kerajaan Kelantan ini.”

Dalam kisah yang sama kita juga akan menemukan pada perbualan Tuan Haji Terengganu dengan gelar Panglima Besar kepada Munshi, di mana Tuan Haji ini mengakui pembesar Melayu memang suka berperang dan tidak mempedulikan rakyat. Mereka sanggup membiarkan hidup rakyat itu nestapa berbanding memberdayakannya.

Kalau Dah Tahu Lebih Baik Tak Ada Pilihan Raya… Jangan Main Politik – Shahril

Oleh itu memang jadah sangatlah Muafakat Nasional, atau Perikatan Nasional atas nama Melayu. Kelekatan Islam itu hanya pelekat liplap tipuan. Ini kerana, untuk rekod; Melayu Islam tidak boleh duduk satu jong melainkan bertengkar, bertekak, dan akhirnya berperang. Pun ketika mereka berperang, mereka mengelakkan mati; yang nanti akan disorong ke tengah untuk mati disembelih ialah rakyat.

Adalah melucukan sekali jika ada dalam kalangan kita masih mempercayai pemimpin politik Melayu ini. Mereka tiada nilai. Tiada harga diri. Ini bukan saya yang cakapkan, ini malah disebut oleh tuanku Sultan Nazrin ketika menegur perangai pemimpin Melayu di Perak. Apa titah baginda?

“Doa rakyat yang merasakan diri mereka teraniaya tidak ada dinding untuk dimakbulkan Ilahi, janganlah rakyat dianiayai kerana dipengaruhi emosi berdendam dan pemikiran politik yang jumud.”

Jadi tuanku Sultan Nazrin yang memakai kata jumud itu. Bukan saya. Maka bukanlah sangat keterlaluan jika kita mengatakan pemimpin Melayu itu tidak minat untuk melindungi kita rakyat, bahkan mereka memang sangat suka menghukum dan menindas rakyat. Waima parti Melayu apa pun mereka. Ini mendorong Sultan Nazrin bertitah:

“Sama ada diwakili oleh ADUN PN atau PH, sama ada orang Melayu, Orang Asli, orang Cina, dan orang India, begitu juga penganut Islam, penganut Kristian, penganut Hindu, dan pengikut Buddha, serta yang berpegang kepada pelbagai kepercayaan, mempunyai keperluan yang sama, menanggung penderitaan yang sama, memiliki harapan yang sama, menagih perhatian yang sama. Semua rakyat di negeri ini, Melayu, Orang Asli, Cina, India; Islam, Kristian, Hindu dan Buddha, ialah makhluk ciptaan Ilahi; semua mereka rakyat Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak; semuanya mahukan sebuah negeri yang aman lagi makmur, dengan pemerintahan yang melaksanakan keadilan dan membina kerukunan, agar rakyat hidup dalam semangat saling menghormati penuh harmoni.”

Oleh itu, kita boleh menonton Annuar Musa mengata Ahmad Zahid. Kita juga boleh menonton kisah entah betul entah tidak ahli UMNO dibeli supaya menjadi ahli PPBM. Kita juga boleh menonton khabar angin parti UMNO akan diharamkan. Kita boleh menonton semua. Kita seronok menonton tetapi waspada. Yang mati nanti kita, rakyat. Pemimpin akan hidup seribu tahun lagi.

Barang diingat pemimpin ini tidak akan mati. Berapa banyak kes mereka digusurkan tetapi berapa banyak juga digugurkan. Anak-anak mereka boleh bermaharajalela menyorong resume dengan isyarat bin atau binti siapa. Demikian pemimpin Melayu. Jadah. Haram jadah. Sangat.

Janganlah percaya segala apa yang kita tonton seminggu dua ini. Jika Munshi hidup kembali dan menolong catat dalam pojok di Free Malaysia Today seperti hari ini, Munshi akan mengingatkan pembaca sekalian apa yang saya nyatakan di sini: Pemimpin tidak peduli. Mereka ingin melihat kita rakyat mampus. Dalam hati mereka malah menyeru, boleh pergi mati.

Duhai anak-anak di pusat perlindungan bencana yang mana berlaku kerana tangan pemimpin rakus membalak; duhai anak-anak yang tercicir pelajaran kerana peningkatan kes Covid-19 ekoran ketidakcekapan pemimpin dan kegilaan mereka kepada kuasa; marilah sama-sama kita melaknat pemimpin Melayu dulu dan kini yang membuat kita merana.

Kita laknat mereka sama-sama. Kita laknat.

Laknat daripada kita untuk mereka.

Laknat.

Dr, Mohd Faizal Musa

https://mykmu.net/2017/01/24/tips-untuk-pakatan-harapan-berjaya-pancing-pas/

Related Articles

One Comment

  1. iya, melayu suka bergaduh sesama sendiri jadinya apa diisarankan oleh penulis agaknya ialah biar orang cina, orang india etc saja yang memerintah menjadi kerajaan Tanah Melayu ini…takde jatidiri & bahalol punya penulis

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker