Pemimpin UMNO tolak kerjasama DAP, Anwar

Pemimpin UMNO pada Rabu menolak kerjasama antara parti itu dengan DAP dan tidak menyokong terhadap Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ahli Parlimen Arau, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata, beliau tidak setuju dengan kerjasama dengan DAP dan Anwar sebaliknya perlu diberikan ruang untuk berbincang dengan parti-parti Melayu bumiputera.

“Bagi saya, keputusan parti tak berubah ‘No Anwar, No DAP’. Kecuali parti ubah keputusan itu pada mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) malam ini.



“Buat masa sekarang, keputusan MKT tidak berubah. Tidak ada ruang untuk kita berunding dengan DAP. Kita ada ruang untuk berunding dengan parti-parti bumiputera lain termasuk Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu),” katanya ketika dihubungi Sinar Harian pada Rabu.

Terdahulu, bekas Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN), Tan Sri Annuar Musa menyatakan UMNO kini bersiap untuk bekerjasama dengan DAP untuk membentuk kerajaan baharu.

Ahli Parlimen Ketereh itu turut menyatakan terdapat surat dikeluarkan oleh pemimpin tertinggi UMNO yang menyatakan sokongan terhadap Anwar.

Mengulas lanjut, Shahidan berkata, sekiranya terdapat akuan bertulis sokongan kepada Anwar, perkara itu boleh dirujuk kepada MKT untuk membuat keputusan.



“Sekiranya benar benda itu berlaku, kita kena rujuk. Sebab apa? Sebab parti tidak membenarkan kita memberi sokongan selain daripada apa yang diputuskan.

“Sokongan kita adalah kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri, jadi tidak boleh ubah sokongan kecuali MKT putuskan sebaliknya,” katanya.

ARTIKEL BERKAITAN: Annuar dedah pemimpin UMNO keluar surat sokongan kepada Anwar

Kerjasama UMNO-DAP: Najib nafi dakwaan Annuar



UMNO bekerjasama dengan DAP untuk bentuk kerajaan baharu, kata Annuar

Menurut Shahidan, mana-mana individu yang melanggar keputusan parti menyokong selain daripada Muhyiddin dikira kesalahan parti.

“Tak kira siapa, sesiapa sahaja termasuk saya, presiden sokong lain daripada itu (dikira) melanggar keputusan parti,” katanya.

Ahli MKT, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan pula berkata, isu melibatkan DAP dan Anwar itu merupakan isu besar dan pada masa ini keputusan dibuat oleh MKT adalah ‘No DAP, No Anwar’.



“Itu keputusan MKT. Dan untuk mengubah pendirian itu, Presiden (Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi) perlu meyakinkan MKT bahawa kalau diubah itu kebaikan kepada UMNO. Jadi, kita nak dengar penjelasan dia,” katanya.

Menurut Abdul Rahman, setiap individu mempunyai kenyataan masing-masing tetapi yang membuat keputusan adalah MKT.

“Sesiapa yang nak buat keterangan buat dalam MKT. Kita bincang bersama dan buat keputusan yang terbaik dalam UMNO,” katanya.

Tenang Menunggu Keputusan MKT



Related Articles

One Comment

  1. tp pemimpin di atas lain pulak gayanya.. demi melepaskan tengkuk masing masing masing mereka sanggup kencing akar umbi..

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker