MCA terkilan pemecatan Annuar Musa, pelantikan jawatan BN perlu diputus secara konsesus

Pucuk pimpinan MCA terkilan dengan laporan bahawa Tan Sri Annuar Musa telah dipecat sebagai Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN).

Dalam satu kenyataan, pimpinan tertinggi parti komponen BN itu menjelaskan, hanya mengetahui perkara tersebut melalui laporan media.

Kenyataan itu menegaskan, pemecatan Annuar tidak pernah dirundingkan sesama parti komponen dalam BN mahupun diputuskan oleh Dewan Tertinggi BN.

“Setakat ini, MCA masih tidak dapat mengesahkan kesahihan berita mengenai penyingkiran Annuar sebagai Setiausaha Agung BN.

“Pada hemat parti MCA, sebarang pelantikan ke jawatan dalam BN, ia perlu dibuat berlandaskan Perlembagaan BN dan secara konvensinya pencalonan ini haruslah dibentangkan serta dipersetujui secara konsensus di dalam Mesyuarat Dewan Tertinggi BN.

“Begitu juga dengan sebarang pemecatan mana-mana pihak daripada jawatan seperti Setiausaha Agung dan Bendahari Agung BN,” jelas kenyataan itu lagi.

Terdahulu, Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan menjelaskan bahawa Annuar tidak dipecat daripada jawatan Setiausaha Agung BN sebaliknya beliau digantikan termasuk jawatan dalam Muafakat Nasional (MN).

Tambah Ahmad, ia adalah perkara biasa dimana jawatan Setiausaha Agung dipegang oleh individu yang sama.

Dalam pada itu, MCA masih belum mendapat sebarang notis Mesyuarat Dewan Tertinggi BN sekali gus tiada ulasan lanjut yang boleh dibuat pada ketika ini.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker