Vaksin Moderna 94.5 peratus berkesan

Moderna mengumumkan vaksin percubaannya untuk COVID-19 berkesan 94.5 peratus. – Foto EPA

WASHINGTON: Firma bioteknologi Amerika Syarikat (AS) Moderna hari ini mengumumkan vaksin percubaannya untuk COVID-19 berkesan 94.5 peratus, menandakan kejayaan besar kedua dalam pemburuan vaksin.

Moderna mengeluarkan hasil awal dari percubaan klinikal dengan lebih daripada 30,000 peserta, selepas syarikat farmaseutikal AS Pfizer dan rakannya dari Jerman, BioNTech minggu lalu mengatakan bahawa vaksin mereka 90 peratus berkesan.

Kedua-dua pelopor vaksin ini berdasarkan pada platform baharu yang disebut messenger RNA, yang lebih cepat dihasilkan daripada vaksin tradisional dan secara efektif mengubah sel manusia menjadi kilang vaksin.

“Analisis interim positif dari kajian Fasa 3 ini telah memberi kita pengesahan klinikal pertama bahawa vaksin kita dapat mencegah penyakit COVID-19, termasuk penyakit yang teruk,” kata Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Moderna, Stephane Bancel.



Saintis China yakin 99 peratus vaksin keluarannya berkesan rawat COVID-19

Syarikat itu merancang untuk mengemukakan permohonan untuk kelulusan kecemasan di AS dan di seluruh dunia dalam beberapa minggu, dan mengatakan bahawa pihaknya menjangkakan akan mempunyai sekitar 20 juta dos yang siap dihantar di AS pada akhir tahun ini.

Jangkitan global COVID-19 melonjak melebihi 54 juta dengan lebih daripada 1.3 juta kematian sejak virus itu muncul di China akhir tahun lalu.



Vaksin Moderna, yang dikembangkan bersama oleh Institut Kesihatan Nasional AS, diberikan dalam dua dos yang terpisah 28 hari, dan hasil awal berdasarkan kepada 95 sukarelawan dari 30,000 yang jatuh sakit akibat COVID-19.

Dari 95, 90 telah berada dalam kumpulan plasebo percubaan, dan lima dari kumpulan yang menerima ubat itu, yang disebut mRNA-1273.

Terdapat 11 orang yang jatuh sakit teruk, semuanya tergolong dalam kumpulan plasebo.

COVID-19: Bukan semua boleh selesai dengan vaksin – Pakar



Vaksin boleh diterima dengan baik, dengan kebanyakan kesan sampingan diklasifikasikan sebagai ringan atau sederhana.

Selepas dos pertama, kira-kira tiga peratus orang mengalami kesakitan di tempat suntikan yang tergolong teruk.

Antara kesan sampingan yang diklasifikasikan sebagai teruk selepas dos kedua, sekitar 10 peratus mengalami keletihan, sembilan peratus mengalami sakit otot, lima peratus mengalami sakit sendi atau sakit kepala, empat peratus mengalami kesakitan lain dan dua peratus mengalami kemerahan di tempat suntikan.



Kejadian buruk ini ‘hanya singkat’, menurut satu kenyataan.

“Berita dari Moderna ini sangat mengujakan dan meningkatkan optimisme bahawa kita akan mempunyai pilihan vaksin yang baik dalam beberapa bulan ke depan,” kata Peter Openshaw, seorang profesor perubatan eksperimen di Imperial College London.

Covid-19: KKM timbang dasar mandatori vaksin



Yang penting, Moderna juga mengumumkan bahawa vaksinnya dapat kekal stabil pada suhu peti sejuk standard dari 2 darjah selsius hingga 8 darjah selsius selama 30 hari.

Syarikat itu menambah, ia boleh disimpan dalam simpanan jangka panjang pada suhu beku standard -20 darjah selsius hingga enam bulan.

Sebaliknya, vaksin Pfizer perlu disimpan dalam keadaan beku yang boleh merumitkan logistik rantaian bekalan, terutama di negara-negara yang kurang maju.

Masih belum jelas berapa lama perlindungan akan diberikan dari vaksin Moderna atau Pfizer, atau seberapa baik ia berfungsi untuk orang tua, kumpulan usia yang berisiko paling tinggi dari COVID-19. – AFP



Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker